اطلاعات محرمانه بالش بادی که فقط کارشناسان از وجود آن اطلاع دارند

در ماه مه ۱۸۰۹، هنگامی که نیروهای نظامی، وین را به توپ بسته بودند، به گفته فردیناند ریس، بتهوون بسیار نگران ا

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

در ماه مه ۱۸۰۹، هنگامی که نیروهای نظامی، وین را به توپ بسته بودند، به گفته فردیناند ریس، بتهوون بسیار نگران این بود که این سروصدا آنچه را که از شنوایی او باقی مانده بود، نابود کند. قبل و بعد از آتلبندی، نبض عضوِ شکسته بررسی شود تا اگر در طی آتلبندی مسیر گردش خون بسته شده، مشخص گردد. ابتدا زخمهای باز را پانسمان کنید و بعد آتلبندی کنید. گوته ابتدا نمیخواست که اثری از بتهوون بشنود، اما بالاخره مجبور شد که به آن تن دردهد و موومان اول سمفونی شماره پنج را بالش بادی ارزان قیمت بشنود. روشِ تعلیم بتهوون که از پنج سالگیاش شروع شد، از همان ابتدا سخت و شدید بود و اغلب او را به گریه میانداخت. با توجه به اظهارات بتهوون در مورد شروع ناشنواییاش، تقریباً میتوان حدس زد که بیشترین آثاری که وی خلق کردهاست، در دورانِ کمشنوایی یا ناشنوایی او بودهاست. اندکی پس از آن، در دسامبر سال ۱۸۲۶، بیماری وی دوباره شدت یافت و با استفراغ و اسهال همراه شد. دورهٔ میانیِ (یا قهرمانانهٔ) او از سال ۱۸۰۲، اندکی پس از بحران شخصیاش که در ارتباط با ناشنوایی به وجود آمده بود، آغاز شد. شدید بود بهطوری که در سال ۱۸۱۹، در یک مجمع عمومی، هنگامی که گفته بود: «مسیح هم یک یهودی مصلوب بیش نیست»، پلیس قصد دستگیری او را داشت.

او همچنین به خاطر نشاندادنِ علاقهاش به آزادیخواهی، مجسمهٔ جباریت را در اتاقش قرار داده بود و در ادبیات نیز شکسپیر را دوست داشت و بر اساس آثار وی قطعات بزرگی مانند اورتور کوریولان را خلق کرد. در فرهنگ سیاسی دوران باروک، این باور وجود داشت که قدرت هر کشور در وجود فیزیکی پادشاه و ملکه قرار دارد. در کاخ ورسای، درباریان دعوت میشدند تا از خواب بیدار شدن پادشاه را تماشا کنند. پس هرچه قدر فردی به پادشاه و روابط خصوصی روزانهٔ آنها نزدیکتر میشد، بیشتر به آنها نزدیک میبود. برای راحتی بیشتر، بیشتر مردم یک بالش به زیر سر خود و در بالای تختخواب قرار میدهند. سالانه ۴۵۰ نفر بابت آسیبهای سر و گردن ناشی از سقوط از تختخواب کشته میشوند. این تختها یا در وسط خود، برآمده بودند یا کمی به سمت پایین شیب داشتند تا پاها پایینتر از سر قرار بگیرند. خوابیدن روی تشک، باعث میشد انسانها کمی از زمین، فاصله داشته باشند و از حشرات و خزندگان در امان بمانند.

این وسیله را روی قاب تخت (که تشک را از زمین فاصله میدهد) یا روی توفالهایی در اندازهٔ یک در چهار اینچی میگذارند. نخستین تختهای به شکل امروزی، پایهها و قاب چوبی داشتند که وسط آنها توری از جنس طناب یا نخ بود. برای همین، بیشتر آنها در پایین تخت، جای پایی داشتند تا از تخت سُر نخورند. در سدههای میانه در اروپا، بزرگ بودن تختخواب بزرگتر نشانه ثروت بیشتر و جایگاه بالاتر بود. تختخواب، بِستَر یا بالین یکی از اسباب بزرگ در جایی از خانه است که برای خواب و بهعنوان جای اصلی استراحت از آن استفاده میشود. در بسیاری از فرهنگها، تختخواب را مهمترین وسیلهٔ خانه میدانند. در انجیل نیز نمونههای بسیاری از افرادی آمده که در شب و در خواب کشته شدهاند. از پتو، روانداز یا لحاف نیز برای گرم شدن نیز استفاده میشود. آتل باید به قدر کفایت بلند باشد که نهتنها عضو شکسته، بلکه مفاصلی را که در بالا و پایینِ شکستگی قرار دارند نیز بیحرکت کند. آتِلبندی نوعی روش موقت در مواقع اورژانس جهت ثابت نمودن عضو صدمه دیدهاست. This w as g en erated by GSA Content Gener᠎ator DEMO .

با توجه به اینکه در مواردی مانند شکستگی استخوان، دررفتگی یا ضرب دیدگی، حرکت عضو آسیب دیده موجب افزایش احتمالی آسیبها میگردد بیحرکت نمودن آن ضروری است. در بیمارستان برای بیحرکت نمودن اغلب از روش گچگیری یا جراحی و تثبیت قطعات شکسته استخوان با گذاشتن فیکساتور (پلاتین) استفاده میکنند ولی در موارد فوریتهای پزشکی میتوان با قراردادن دو جسم ثابت مانند دوقطعه چوب یا لوازم مشابه در اطراف بافت آسیب دیده و پیچیدن باند یا پارچه به دور آن اینکار را انجام داد. جعبه فنر، جعبهای به اندازهٔ تشک است که در آن چوب و فنرهایی بهکار رفته که امکان ارتجاع بیشتر را به تشک میدهد. تا سده ۱۹ (میلادی) تقریباً همه تختخوابها از چوب ساخته میشد. در مورد علت مرگ وی اختلافنظر وجود دارد: سیروز، سیفلیس، هپاتیت آ، مسمومیت سرب، سارکوئیدوز و بیماری ویپل، همه پیشنهاد شدهاند. وی شخصیتی مهم در انتقال بین دورههای کلاسیک و رمانتیک در موسیقی غرب بود و یکی از بزرگترین آهنگسازان اروپایی به حساب میآید. بنا بر جایگاه فرد، بین یک تا شش تشک بر روی یکدیگر قرار داده میشد و معمولا تختخواب و ملافهها و ملزومات آن نزدیک یک سوم از داراییهای فرد را دربرمیگرفتند. بعدها موسیقیشناسان، تمی شبیه به سمفونی سوم را در مجموعهای از واریاسیونهای نوشتهشده در سال ۱۷۹۱، شناسایی و مشاهده کردند.

Data was generated by GSA Content Gener᠎at​or D emoversion !

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن