پیستون خودرو چیست و چطور کار میکند؟

رینگ فشاری رینیگی هست که در بالا ترین شیار حلقه نسبت به سر پیستون قرار می­گیرد. فشار ناشی از گازهای احتراق سبب

توسط HONARENEWS در 23 دی 1400
رینگ فشاری رینیگی هست که در بالا ترین شیار حلقه نسبت به سر پیستون قرار می­گیرد. فشار ناشی از گازهای احتراق سبب فشرده شدن رینگ به جداره سیلندر شده و به همین شکل عایق ایجاد می­شود. هوای مکش شده با رنگ آبی و هوای کمپرس شده (یا فشرده شده) با رنگ صورتی نشان دیتا شده است. پروانه صورتی رنگ (که محور آن به میل لنگ کمپرسور متصل است) حساس گردش خود، کمپرسور را خنک می کند. سر تبارک شاتون به صورت یک یاتاقان دو تکه می باشد که متحرک نیز هست (یعنی لنگ میل لنگ در باطن همین یاتاقان با چرخش میباشد) و لنگ میل لنگ را در بر میگیرد. فشار داخلی نیازمند اعمال نیروی قابل توجهی است که بتواند رینگ پیستون را به قطر کوچکتری در آورد تا در شیار مربوطه جای بگیرد. برای کمک کردن به کنترل پیستون بخش اعظم پیستون ها را طوری تراشکاری می کنند که اتاقک آن ها اندکی بیضوی شکل شود . به جهت موتورسیکلتهای شهری باید شما از شتاب متوسط استعمال کنید . البته در بعضی موتورها مانند موتور پراید، به واسطه جور جانمایی پیستونها و سوپاپها، حتی درصورتیکه تسمه تایم در به دور بالا نیز چیره شود سبب ساز بازخورد این دو کاربر به هم دیگر نمی‌شود اما در بخش اعظم خودروها مثل خودروهایی که از موتورهای پژویی به کار گیری میکنند، اگر این رخداد بیافتد قطعا خساراتی سنگینی به موتور وارد خواهد پیستون تبریز سمند شد. همین عضو متحرک که یک سر آن درون محوطه سیلندر می باشد و از ذیل به وسیله شاتون به میل لنگ متصل شده است، پیستون نام دارد. بر مغایر موتورهای خودروی برقی، موتور درونسوز دارای صدها قطعه متحرک است. پیستون در موتورهای درونسوز صرفا عضوی می باشد که حرکت خطی رفت و برگشتی دارد و به همین خاطر تندرست عمل آن با متفاوتی نسبت به دیگر قطعات موتور خواهد داشت. به دلیل شتاب بالا و مسافت نزدیکی که نسبتبه دیگر اجزا همسایه خود دارند می بایست دائما روغنکاری شوند و در کنار آن در حرارت ایدهآل عمل کنند. تفاوت شاتون کوتاه و بلند در چیست؟ سر کوچک شاتون را یک یاتاقان تشکیل می دهد که انگشتی پیستون از داخل آن میگذرد؛ در داخل این یاتاقان به طور معمول یک عدد بوش از جنس مس و یا برنج قرار داده میشود که مهم پین پیستون در تماس مداوم و مستقیم است.. شکاف گژن پین سوراخی سرتاسری میباشد که در دو طرف جانبی سر پیستون امتداد دارد. رینگ های پیستون محفظه احتراق را آب بند نموده است. به طور معمول، هر چه فاصله آزاد رینگ پیستون اکثر باشد نیروی بیشتری به وسیله حلقه پیستون در شرایط متراکم به جداره سیلندر وارد می­شود. روغن مازاد بعد از آن از روش بریدگیهای روی حلقه به مخزن روغن داخل پوسته موتور برمی­گردد. این همینطور به خاطر خاصیت گوه ای هندسه رینگ منجر می­شود توزیع روغن در تمام کورس حرکت همین قطعه به شکل بهینه رخ پذیرد. به طوری که در چشم می شود قطر پیستون که در محور تکیه گاه گژن پین قرار دارااست به اندازه 0.006 اینچ یا این که 0.15 میلی متر از قطر دیگر ریز تر می باشد و قطر پیستون در روی محور 45 جايگاه ای نسبت به محور 0.003 اینچ یا این که 0.075 میلی متر کوچکتر از بزرگترین قطر پیستون می باشد . درصورتیکه روانکار درست و استاندارد و مطلوب موتور را استعمال کنید، از فشار آوردن بیهوده به موتور و نگهداشتن آن در دورهای بالا برای مدت طولانی بپرهیزید، از دنده معکوسهای ناگهانی که سبب ساز ایجاد تنش شدید در اجزا می‌گردد بپرهیزید و سیستم خنککاری (فن و رادیاتور و کولانت و ترموستات و واترپمپ ) را بهصورت تر و تمیز کنترل کنید، مطمئن باشید که اجزای داخلی موتور و بهخصوص پیستون و شاتون و رینگ پیستون و گژنپین عمری فراوان طولانی خواهند داشت. پیستون در سر بازش که تراز پایینی آن میباشد به شاتون و میللنگ متصل است. آلومینیوم هنگام گرم شدن منبسط می­شود، و به این جهت می­بایست رواداری کافی را برای حرکت آزادانه آن در باطن سیلندر پیش بینی نمود. حلقه پیستون می­بایست اتصال شعاعی قابل پیش بینی و موثری بین جداره سیلندر و سطح جانبی حلقه برقرار نمایند تا عایق بندی به طریق مناسبی انجام گیرد. حلقه پیستون عایق بندی محیط احتراق را از نحوه فشار داخلی و خارجی اعمال شده به آن برقرار می­کند. رینگ های پیستون علاوه بر فشار داخلی، از فشار خارجی هم برای عایق بندی محفظه احتراق بهره می­گیرند. رینگ های متراکم یک تکه ساخته شده و مدام در شیارهای نزدیک به سر پیستون قرار می گیرند. پیستون در پیشرانههای درونسوز حیاتی بالایی دارد و هر چند بده بستان آن به ندرت و در زمانه سرویسهای حیاتی احتمالا صورت دهد ولی می توان در مواقعی که به تاج همین قطعه نگاه میکنیم، از نشانههای روی آن به سلامت و یا مشکلات کاری پیشرانه پی ببریم. تاج پیستون (سر پیستون) مرحله فوقانی پیستون (بالاترین نقطه نسبت به سرسیلندر) است، که حین کارایی موتور ذیل نیروها و دماهای دوچندان شدید قرار دارد. رینگ روغنی مسئول پاک کردن روغن های مازاد از بر روی جداره سیلندر را حین حرکت پیستون به عهده دارد. در صورتی که از تالیف همین مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در گزینه شرکت پیستون تبریز لطفا از برگه ما بخواهید.
آخرین مطالب