رژیم کتوژنیک و کبد چرب

از دکتر فرزاد روشن ضمیر متخصص تغذیه ورژیم  درمانی رژیم آنلاین آردایت   کتوژنیک و کبد چرب کتو در کب

توسط HONARENEWS در 22 خرداد 1400

از دکتر فرزاد روشن ضمیر متخصص تغذیه ورژیم  درمانی رژیم آنلاین آردایت

 

کتوژنیک و کبد چرب کتو در کبد چرب here

این داروها اگرچه در زمان وخامت بیماری تجویز میشوند، در ابتدای بیماری با ورزش، رژیم مناسب غذایی و مصرف برخی از گیاهان دارویی، میتوان روند درمان قطعی را سرعت بخشید و از رسیدن به مراحل بغرنج بیماری جلوگیری کرد. کتوژنیک و کبد چرب متخصص تغذیه، اغلب می تواند به یک فرد کمک کند تا یک برنامه ی رژیم غذایی منحصر به فردی را ایجاد کند که مناسب سلیقه، علائم و وضعیت سلامتی اش باشد.

 

حفظ وزن سالم بدن با ورزش ممکن است به مدیریت و کاهش علائم فرد کمک کند. بدن، با هدف تامین انرژی و عایق سازی، در بسیاری از مناطق خود، چربی ذخیره می کند. کتوژنیک و کبد چرب زرشک سیاه، زرشک معمولی یا پلویی و زرشک وحشی هستهدار که در ارتفاعات و مناطق سردسیر میروید. اگرچه برخی از بیماران بهندرت از درد در قسمت بالا و راست شکم و یا احساس خستگی زودرس شکایت دارند.

 

قندهای افزودنی باعث بالا رفتن قند خون و افزایش چربی در کبد می شوند. کبد، خون را سمزدایی میکند، صفرای مورد نیاز برای هضم چربی را تولید مینماید، هورمونها را تجزیه و ویتامینها، مواد معدنی و آهن مورد نیاز بدن را در خود ذخیره میکند. زنجبیل با افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربیها به سلامت بیشتر بدن و کبد کمک میکند.

 

این گیاه عوارض منفی کمتری دارد و استفاده روزانه از آن برای درمان کبد چرب به میزان کم (حدودا ۲ قاشق غذاخوری با دو لیوان آب) به درمان این بیماری کمک میکند. کتوژنیک در کبد چرب این گیاه به منظور درمان اختلالات کبدی بهخصوص زردی (یرقان) و هپاتیت B مورد استفاده قرار میگیرد. این گیاه زردی و یرقان را میزداید و به اصطلاح بار کبد را سبک میکند.

 

طب سنتی توصیههای موثری برای کمک به درمان کبد چرب دارد. نوشیدن این دمنوش میتواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کند و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود. به اعتقاد برخی از متخصصان طب سنتی نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماریهای کبد بهویژه کبد چرب موثر است.

 

مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کمچرب حاوی زنجبیل بهویژه در وعدههایی که غذای چرب خوردهاید، بسیار اهمیت دارد. طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ بر روی حیوانات انجام شد، مشخص گردید که قهوه ی بدون کافئین باعث کاهش آسیب کبدی و التهاب در موش هایی می شود که رژیم غذایی حاوی چربی بالا، فروکتوز و کلسترول دارند. کتوژنیک در کبد چرب پروتئین سویا حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ایزوفلاون است که به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح چربی ها در بدن کمک می کنند.

 

جلوگیری از مصرف قندهای دیگر مانند فروکتوز و شربت ذرت نیز می تواند در به حداقل رساندن چربی در کبد کمک کند. اگر چه اغلب موارد کبد چرب در افراد چاق و بهویژه دیابتیها مشاهده میشود، افراد لاغر در این مورد استثنا نیستند. کتوژنیک در کبد چرب در اکثر موارد، بیماری بدون علامت است و با مشاهده بالا بودن آنزیمهای کبدی در آزمایش خون که به منظور بررسیهای دورهای سلامت انجام میشود و یا در سونوگرافی شکم که به علل دیگر انجام میگیرد، به صورت اتفاقی مشخص میشود.

 

همراهی بیماری فشارخون بالا، افزایش چربی خون، چاقی و دیابت که همگی از اجزا سندروم متابولیک هستند، با بیماری کبد چرب مشاهده میشوند. البته نقش کبد در جذب چربی و دفاع در مقابل میکروبها و سموم جذب شده از راه مواد غذایی را نباید نادیده گرفت. کبد، بزرگترین عضو بدن است که در متابولیسم و سوخت و ساز مواد مختلف و سمزدایی نقش اصلی را در بدن ایفا میکند.

 

ترکیبات آنتیاکسیدان و پلیفنول در این گیاه از تهاجم و گسترش سلولهای سرطانی جلوگیری میکند و برای سرطان کبد بسیار موثر است. بدون شک گیاه فیلانتوس نیروری یک گونه گیاهی با ترکیبات درمانی و دارویی بسیار از جمله تاننها، آنتیاکسیدانها و لیگناها است. طبق نتایج مطالعاتی اخیر فیلانتوس نیروری از بروز بیماریهای کبدی از جمله سیروز کبد که نوعی التهاب شدید محسوب میشود، جلوگیری میکند.

 

گیاهان دارویی نام برده تنها یک محرک در تسریع درمان کبد چرب عمل میکنند که مصرف آنها در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم شما را به سمت درمان قطعی پیش میبرد. البته در کنار نوشیدن چای سبز، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوهها در برنامه غذایی ضروری است.

 

خاکشیر بهترین بذر گیاهان دارویی است که تقریباً در اکثر مناطق ایران قابل کشت است. فیلانتوس نیروری نوعی علف هرز است که در نواحی گرمسیری و معمولاً در مناطق ساحلی گسترده است. کبد تا حدی متشکل از چربی است. در جوامع پیشرفته کبد چرب به عنوان شایعترین علت سیروز و نارسایی کبد و یکی از علتهای اصلی سرطان کبد شناخته میشود.

 

خار مریم گیاهی با خواص درمانی است که با نامهای دیگری مانند خار شیرییا خار اسکاتلندی هم شناخته میشود. شیوع این بیماری در خصوص اضافه وزن و نیز چربیهای شکمی بیش از حد (دور کمر بیش از ۸۰ سانتیمتر در خانمها و ۹۴ سانتیمتر در آقایان) هم افزایش مییابد. توجه داشته باشید که در صورت استفاده بیش از اندازه از عصاره و یا جوشانده گیاه شیرینبیان ممکن است خطرات جبرانناپذیری داشته باشد.

 

خوشبختانه امروز بسیاری از پزشکان و بیماران استفاده از داروهای گیاهی مکمل و جایگزین را در درمان بسیاری از بیماریها ازجمله کبد چرب موثر دانستهاند. شیرینبیان در کاهش فعالیت آنزیمهای ترانس آمیناز در بیماری کبد چرب غیر الکلی موثر است و از اثرات منفی فلزات سنگین و سموم کبدی جلوگیری میکند.

 

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که خوردن گردو نتایج آزمایش عملکرد کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می بخشد. همچنین در پاکسازی کبد از سموم و مواد زائد بسیار موثر است. همچنین عرق زیره یکی از فرآوردههای مهم آن است. کاسنی و فرآوردههای آن موجب کاهش میزان کلسترول بد خون میشوند. زیره برای هضم غذا، سلامتی دستگاه گوارش، لاغری و رفع کلسترول خون موثر است.

 

دارچین ماده غذایی معطری است که مانع بروز عفونت در بدن میشود و مفیدترین ماده غذایی برای رفع کبد چرب است. تحقیقات جدید نشان میدهد که مصرف چای سبز میتواند اثر رادیکالهای آزاد و مواد مضر در کبد را پاکسازی و برطرف کند. نتیجه تحقیقات دانشمندان نشان داده است که دارچین برای سمزدایی و پاکسازی کبد از سموم مضر نیز بسیار مفید است.

 

حتماً چربی موجود در کبد برای مادر و نوزادش مضر خواهد بود که میتواند کبد و کلیهها در مادر و فرزند را از کار انداخته یا عوارضی مانند عفونت شدید و خونریزی داشته باشد. یک مقاله ریویو در سال ۲۰۱۹ خاطر نشان کرد که چربی اشباع شده باعث افزایش چربی موجود در ارگان های بدن از جمله کبد می شود.

 

گوشت گاو و خوک چربی های اشباع بالایی دارند، بنابراین فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید از مصرف شان اجتناب کند. مصرف انواع سبزیجات کامل برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید است. • استاتو هپاتیت غیر الکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی: افرادی که الکل کم مصرف میکنند یا اینکه اصلاً مصرف نمیکنند، به این بیماری از انواع کبد چرب که بسیار شبیه بیماری کبد چرب الکلی است، دچار میشوند.

 

اثربخشی داروهای معمول در علم پزشکی مانند: اینترفرون، کورتیکواستروئیدها و پنیسیلامین، افزونبر اینکه هنوز تاثیرات درمانی آنها اثبات نشده است، عوارض جانبی نیز خواهند داشت. این دانه معطر و خوشطعم در آشپزی و پزشکی بسیار کاربرد دارد. این دانه سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، فیبر، آنتیاکسیدان و ویتامین A است.

 

زیره یکی از پرکاربردترین نوع گیاهان دارویی در بین ایرانیان است. شیوع کبد چرب بین چه افرادی وجود دارد؟ ازجمله: رفع یبوست، درمان اسهال، از بین بردن جوشهای صورت، کنترل فشار خون، دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، رفع بواسیر و مفید در درمان کبد چرب. طبع دارچین گرم است؛ پس میتواند در رفع کبد چرب موثر باشد؛ اما نباید در مصرف آن زیادهروی کرد.

 

علت ابتلا به کبد چرب برای مادران باردار در این دوران نامشخص یا شاید تأثیرات هورمونی است. چای سبز برای درمان خستگی، کاهش وزن، کاهش کلسترول خون و درمان کبد چرب بسیار موثر عمل کرده است. افراد چاق و دارای اضافه وزن، افراد مبتلا به دیابت، کلسترول بالا یا تری گلیسیرید بالا بیشتر در معرض بیماری کبد چرب غیر الکلی قرار دارند.

 

بنابر بررسی های اخیری که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، سطح چربی کبد و سطوح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می بخشد. از این گیاه به عنوان مکمل درمانی بیماریهایی نظیر: کبد چرب الکلی و غیر الکلی، هپاتیت و حتی سرطان کبد استفاده میشود.

 

افرادی که در طول هفته ۲ تا ۳ بار زنجبیل استفاده میکنند، میتوانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربیها بهرهمند شوند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۶- در تحقیقات پیشرفته ی زیست پزشکی- نشان داد که مکمل های پودر سیر به کاهش وزن بدن و چربی در افرادی که بیماری کبد چرب دارند کمک شایانی می کند.

 

مصرف غذاهایی که اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی دارند نیز ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند، هر چند که تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا لازم است. این گیاه با خاصیت سمزدایی بالای خود به بازسازی سلول و سلامت کبد کمک میکند و یکی از گیاهان موثر در درمان خانگی کبد چرب است. توانایی زرشک برای کمک به ترشح مایع صفرا قابلتوجه است؛ زیرا تقریباً کلسترول بهطور انحصاری از طریق مایع صفرا دفع میشود.

 

زرشک ترشح مایع صفرا را بهبود میبخشد. پاکسازی کبد و کیسه صفرا از مهمترین فواید زرشک به حساب میآید. به خاطر اثر زرشک بر بهبود ترشح مایع صفرا این میوه برای سلامت کبد و کیسه صفرا عالی است و منجر به کاهش کلسترول بد (LDL) میشود. اضافه کردن ادویه ها و گیاهان- به جای نمک- روشی عالی برای طعم دادن به غذاهاست.

 

با این حال، برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب فواید مازادی نیز دارد. فرهنگ بد غذایی مثل مصرف فراگیر غذاهای آماده و پرکالری از یک سو و بیتحرکی و زندگی ماشینی از سوی دیگر گروه بزرگی از افراد جامعه را مستعد طیفی از بیماریها، شامل: چاقی، متابولیک و کبد چرب کرده است.

 

بیماری کبد چرب شامل طیفی از بیماریهای خفیف کبد به صورت تجمع چربی در سلولهای کبدی است که در مسیر خود ممکن است در گروهی از بیماران التهاب سلول کبدی ایجاد کند و با تخریب سلول کبدی به بیماری مزمن و غیرقابل برگشت به نام سیروز منتهی شود. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می رساند و مانع حذف سموم و ایجاد صفرا توسط آن برای دستگاه گوارش می شود.

 

باتوجه به میزان بالای بیتحرکی و چاقی بهخصوص در ایام بیماری کرونا و عادات بد غذایی با افزایش موارد سندروم متابولیک و کبد چرب مواجه هستیم. بیشتر محققان و متخصصان طب سنتی همیشه از کاسنی با عنوان دوست کبد یاد میکنند. کاسنی گیاهی است از راسته گل مینا و تیره گل ستارهایها که در اواخر اسفند تا خرداد در اکثر نقاط کشورمان به صورت خودرو و وحشی میروید.

 

در دیابت نوع دوم شیوع بیماری کبد چرب تا ۴۰درصد و افراد چاق حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد برآورد شده است. مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که استفاده از این گیاه دارویی سموم کبد را دفع و از ابتلا به بیماریهای کبدی جلوگیری میکند. در سالهای اخیر بسیاری از محققان اثرات ویژه گیاهانی را که در طب سنتی توسط درمانگران بومی برای درمان بیماریهای کبدی استفاده میشود، بررسی کردهاند.

 

توجه داشته باشید که هیچگاه نمیتوان برای درمان قطعی بیماری کبد چرب تنها به گیاهان دارویی اکتفا کرد. ابتلا به کبد چرب بهخصوص در کودکان و سنین پایین عواقب وخیمتری را به دنبال دارد. برخی از افراد برنامه های غذایی خاصی چون رژیم غذایی گیاهی یا مدیترانه ای را دنبال می کنند. با این حال، در صورتی که چربی موجود در کبد خیلی زیاد شود، ممکن است نشانه ای از بیماری کبد چرب باشد و تغییرات رژیم غذایی اولین روش برای درمان این بیماری است.

 

به اعتقاد برخی از محققان کبد چرب بر اثر سردی و رطوبت در کبد به وجود میآید. گیاهان دارویی به دلیل در دسترس بودن برای عموم و نداشتن عوارض منفی زیاد همیشه پیشنهاد متخصصان طب سنتی و برخی پزشکان برای درمان بسیاری از بیماریهاست. همه این ها روش هایی ساده برای افزایش سطح فعالیت در طول روز، بدون نیاز به اختصاص زمانی برای ورزش هستند.

 

همه این موارد مانند زنجیرهای به هم متصل هستند. کبد چرب در افراد لاغر بیشتر در زمینه دیابت، هیپرلیپیدمی و یا مقاومت به انسولین است و حتی بیماری فشارخون هم در این افراد بیشتر دیده میشود. این گیاه سرشار از ویتامین C است و بیشتر بیماریهای مربوط به کبد را برطرف میکند و به فعالیتهای کبد اعتدال میبخشد. گیاه شیرینبیان در مناطقی از ایران نیز میروید.

 

دو نوع زیره در ایران وجود دارد. از پودر زیره بر روی پنیر، برنج و در ترکیبات ادویه استفاده میشود. استفاده از چای برای اهداف دارویی، پیشینه ی هزار ساله دارد. تاکنون صدها گیاه برای بیماریهای کبدی شناسایی شده است. اخیراً چای کیسهای این گیاه وارد بازار شده و قابل تهیه است. عرق و پودر برگ کاسنی در بازار قابل تهیه است.

 

ریشه، ساقه، برگ، گل و بذر گیاه کاسنی خاصیت درمانی دارند. علاوه بر این قندهای افزودنی در غذاهای بسته بندی شده، فرآوری شده و حتی قهوه و چای خریداری شده از فروشگاه ها نیز وجود دارند. خار مریم گیاهی خاردار با گلبرگهای بنفش است که رگههای سفید دارند. با این حال تعداد اندکی از آنها به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفتهاند.

 

بیماری کبد چرب باید به عنوان یک تهدید جدی در اولویت برنامههای پیشگیری و درمانی کشور قرار بگیرد. بنابراین، زمانی که کبد نتواند این وظایف را به طور مؤثری انجام دهد، فرد را در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات جسمی قرار می دهد. طی تحقیقات و آزمایشهای صورت گرفته زیره در درمان کبد چرب بسیار موثر عمل میکند. زیره خاصیت سمزدایی قوی در بدن دارد، سموم را دفع و تولید صفرا را تسهیل میکند.

 

عرق و بذر این گیاه خاصیت درمانی داشته و قابل تهیه هستند. این گیاه در درمان کبد چرب موثر است. مطالعات اخیر نشان داده که شیرینبیان در درمان کبد چرب غیرالکلی بسیار موثر عمل کرده است. زیستگاه این گیاه نواحی جنوبی قاره اروپا و مناطقی از مدیترانه است. این گیاه در هندوستان به وفور یافت میشود و در طب سنتی هند فواید درمانی بسیاری دارد.

 

گیاهان دارویی افزونبر در دسترس بودنشان عوارض جانبی بسیار کم و مکانسیمهای درمانی و فواید اثبات شدهای در درمان بیماری کبد چرب خواهند داشت. همچنین نوشیدن چای سبز در پیشگیری از تجمع و رسوب چربیها در اطراف کبد موثر است. زنجبیل یکی از ادویههای خوشعطر محسوب میشود که از قدیم در مصارف آشپزی و طبی ایران کاربرد داشته است. به همین دلیل دارویی طبیعی در دفع سموم بدن محسوب میشود.

 

شیرینبیان یکی از قدیمیترین گیاهان دارویی شناخته شده در جهان محسوب میشود. باتوجه به میزان بالایی از پتاسیم در برگهای آن به عنوان یک دیورتیک یا اردارآور نیز شناخته شده است. مصرف بیش از اندازه دارچین ممکن است عوارض منفی برای بدن داشته باشد. • بیماری کبد چرب الکلی (ALD): به دلیل مصرف بیش از حد از الکل کبد چرب الکلی رخ خواهد داد.

 

همچنین ثابت شده است که این گیاه میزان اسیدهای چرب در کبد را کاهش میدهد. افزونبر این نوعی از کاسنی کِشت وجود دارد که گیاه تازه آن را در برخی از بازارهای ترهبار میتوان تهیه کرد. کاسنی نقش بهسزایی در تولید و یا ترمیم سلولهای کبدی ایفا میکند. عرق کاسنی زمینه دفع آسان صفرا را از بدن فراهم میکند. ترشح مایع صفرا در بدن میتواند با عوامل مختلفی نظیر رژیم غذایی نامناسب مختل شود.

 

زیره را میتوان روزانه به مقدار کم هنگام صبحانه و با پنیر میل کرد یا پودر زیره را با ادویههای دیگر ترکیب نمود. زیره در طب سنتی دارای طبعی گرم و خشک است. اما بهتر است که حتماً قبل از مصرف هریک از این گیاهان با پزشک خود مشورت کنید تا از میزان و نحوه مصرف آنها مطلع شوید. برای بیماری کبد چرب درمان قطعی وجود ندارد، مگر با تحرک و ورزش، تغییر در رژیم غذایی و تغییر در سبک زندگی.

 

اگر رژیم غذایی و ورزش تأثیر مطلوبی در علائم بیماری کبد چرب فرد نداشته باشند، احتمالا زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. • کبد چرب حاد بارداری: حدود ۳ درصد از زنان باردار ممکن است به این بیماری کبد چرب مبتلا شوند. یکی از دلایل شهرت گیاه خار مریم محافظت آن از کبد است. مصریان باستان از ریشه این گیاه یک نوشیدنی برای فراعنه میساختند؛ همچنین از گذشته تاکنون یک داروی گیاهی مهم در چین، خاورمیانه و یونان به شمار میرود.

 

نمیتوان داروی تجویز دکتر را مصرف کرد و در کاهش وزن و ورزش روزانه اقدامی نکرد و انتظار درمان را داشت. همچنین میتوانید برای افزایش تاثیر این چای در درمان کبد چرب به چای سبزتان کمی زنجبیل تازه اضافه کنید. همچنین با جوشاندن برشهای زنجبیل تازه در چای سبز یا آب میتوانید چای زنجبیل درست کنید. برای این منظور میتوانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعدههای غذایی میل کنید.

 

یکی دیگر از شیوههای کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندامهای داخلی گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. تولیدکنندگان فیبر را از این غلات فرآوری شده خارج می کنند، که این مهم می تواند قند خون بدن را در اثر تجزیه این غلات افزایش دهد. سمزدایی از داروها، دفع محصولات زاید ناشی از تخریب و نوسازی گلبولهای قرمز خون به صورت صفرا، تولید عوامل انعقادی خون، ذخیره قند به صورت گلیکوژن و نیز تنظیم سوخت و ساز قند و چربی از مهمترین وظایف کبد در بدن است.

 

به گزارش فرارو؛ اصل درمان کبد چرب بر پایه اصلاح سبک زن

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن