طراحی چوب بوسیله دستگاه cnc

سی ان سی چوب  به کنترل خودکار ابزارهای ماشین‌کاری (مانند دریل‌ها، دستگاه‌های تراش و دستگا

توسط HONARENEWS در 8 خرداد 1400

سی ان سی چوب 

به کنترل خودکار ابزارهای ماشین‌کاری (مانند دریل‌ها، دستگاه‌های تراش و دستگاه فرز) یا چاپگرهای سه‌بعدی توسط یک رایانه گفته می‌شود. 

 

دستگاه‌های CNC، دستگاه‌هایی با ابزارهای قابل حرکت توسط موتور هستند که این موتور (یا موتورها) توسط رایانه کنترل می‌شوند. این رایانه‌ها به کمک دستورهایی مرتب که G-Code یا M-Code نامیده می‌شوند، ابزارها را کنترل می‌کنند. این دستورها ممکن است به صورت دستی توسط اشخاص نوشته شده یا توسط نرم‌افزارهای CAM تولید شوند. پرینترهای سه بعدی نیز برای تولید قطعه ابتدا مدل رایانه ای را به صورت «لایه لایه ای» پردازش کرده و سپس توسط دستورهای G-Code قطعه را تولید می‌کنند. 

 

دستگاه cnc چوب امروزه یکی از مهمترین دستگاه ها در صنعت چوب می باشد که با توجه به نوع کاربری آن در کارخانجات و کارگاه های نجاری و تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد . دلیل اصلی استفاده از دستگاه CNC چوب بالا بردن کیفیت ، سرعت و راندمان کاری میباشد به همین دلیل است که اغلب مدیران صنایع در خرید و استفاده از دستگاه CNC استقبال می کنند . در این مقاله قصد داریم با انواع دستگاه های سی ان سی چوب آشنا شویم و در آخر نیز به شما جهت خرید و نحوه استفاده از این دستگاه های نکاتی را بیان کنیم . 

 

چند نمونه از دستگاه ها 

سی ان سی (CNC) که حامل چند نوع اسپندیل می باشد را سی ان سی فرز می نامند . 

سی ان سی هایی (CNC) که حامل نازل پلاسما باشند را سی ان سی پلاسما می نامند . 

سی ان سی هایی(CNC) که حامل نازل آب باشند را سی ان سی واترجت می نامند . 

سی ان سی هایی (CNC)که حامل نازل لیزر باشند را سی ان سی لیزر می نامند .   

 

ملاک های خرید 

عملکرد: 

به‌صورت خلاصه می توان عملکرد یک سی ان سی چوب را به سه دسته حکاکی، برش و سوراخ زن تقسیم کرد. سی ان سی چوب می تواند یک یا هر سه این موارد را دارا باشد. با توجه به پروژه‌ای که انجام خواهید داد می‌توانید با مشورت مشاور فروش شرکت‌های فروش سی ان سی نوع و مدل مورد نیاز خود را خرید نمایید. 

اسپیندل موتور: 

همان بخش از سی ان سی که ابزار مختلف روی آن نصب می شود. در واقع  اسپیندل یک موتور DC با سرعت بسیار بالاست. توان آن  بر حسب (کیلو وات KW)  بیان شده و مقدار دور آن نیز قابل کنترل هست. همچنین  آپشن هایی مانند آب خنک یا هوا خنک هم برای اسپیندل بیان می شود. 

  

نحوه کار 

CNC را می توان همچون بدن یک انسان متصور شد. دارای مکانیسمی برای فرمان دادن و تحلیل بازخورد ها، بازوی هایی برای اجرای فرمان و بدنه است. یک سی ان سی به‌صورت خلاصه فرمان های صفر و یک را که جی کد (G Code) نامیده می شود از طرف اپراتور دریافت می کند. این فرمان ها طبق ساختمان سی ان سی و نوع حرکتی که برای آن طراحی شده است توسط بازوی های آن روی قطعه کار اجرا می شود. 

 

همانطور که پیش تر هم گفته شد دستگاه های cnc جهت بالا بردن دقت ، کیفیت و سرعت بخشیدن به راندمان کاری ایجاد شده اند پس هرجا که نیاز به قدرت ، سرعت و کیفیت بیشتر باشید بلااجبار باید از این دستگاه ها استفاده کنیم زیرا در حالت معمول ضریب خطای انسانی بسیار بالا خواهد رفت . 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن