نحوه خرید مبل بادی با بودجه کفش

روش طاسچهای راه حلی پویا برای مسئله قرار دادن گنبدی مدور بر یک صحن مربع یا مستطیل شکل است. در ساختمان طاسچهای

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

روش طاسچهای راه حلی پویا برای مسئله قرار دادن گنبدی مدور بر یک صحن مربع یا مستطیل شکل است. در ساختمان طاسچهای گنبد بر روی گنبد دومی قرار میگیرد که در واقع بزرگتر از آن است و بخش بالایی به اضافه چهار جزء گرداگرد لبه گنبد از آن حذف شدهاند؛ و این چهار جزء اخیر به شکل چهار قوس یا طاقی درآمدهاند که سطوح شان به هم میپیوندند و تشکیل یک مربع صندلي بادي میدهند. کلیسای جاستینیان در یک زمان هم یک دستاورد بینظیر معماری روزگار باستان و هم یک شاهکار معماری عرصه بایزنتاین بود. کلیسای ارتدکس روسیه این تصمیم برای تغییر کاربری ایاصوفیه را «تأسفبار» خواند. این بنا بزرگترین کلیسای زمان خود بوده و این امر برای ۱۰۰۰ سال واقعیت داشت تا این که کلیسای جامع در سیویل (Seville) اسپانیا ساخته شد. در ۱۰ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پس از آن که دیوان عالی اداری ترکیه رای داد که این بنا همیشه مسجد بوده و نباید به موزه تغییر کاربری میدادهاست، رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه فرمان تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد را امضا کرد. ساختمان طاسچهای با منتقل کردن سنگینی بنا به جرزها و جلوگیری از وارد شدن آن به خود دیوار، ساختن فضای درونی رفیع و گشادهای چون فضای درونی ایا صوفیا را میسر میگرداند. Post w as gen er᠎ated by G SA  Conte nt Gener ator Demov᠎ersi᠎on !

در آن زمان عبد المجید اول به آنها اجازه داد تا پروندهای از تمامی موزاییکهای تزیینی که پیدا میکردند درست کنند، کار دو برادر مهندس شامل بازسازی موزاییکها نمیشد و در نتیجه پس از پیدا کردن آنها و ثبت موجودیت، کیفیت و شکل آن دوباره بر روی آن گچ میگرفتند. یونان نیز در ۲۹ ماه مه، خواندن آیات قرآنی در ایاصوفیه را «ناپذیرفتنی و جریحهدار کردن احساسات دینی مسیحیان جهان» تلقی کرد. ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ «اولین نماز جمعه ایاصوفیه در نزدیک یک قرن». ↑ "World reacts to Turkey reconverting Hagia Sophia into a mosque" (به انگلیسی). ↑ "Erdogan again suggests converting Hagia Sophia into mosque | Kathimerini". قسمت پائینی این موزائیک به شدت تخریب گردیده و این امر احتمالاً به خاطر باران است، چرا که این موزاییکها در کنار پنجره قرار گرفتهاست. موزاییکهای متعدد دیگری که در فضاهای سنگفرش شمال کلیسا قرار گرفتهاند احتمالاً به خاطر وقوع زمین لرزههای متعدد در طول قرنها تخریب گردیدهاند و همچنین به خاطر تخریب عمدی توسط جنگجویان عثمانی رو به نابودی گذاشتهاند.

با توجه به ترمیمات متعدد گنبد در طول قرنها به نظر میرسد که گنبد حالت دایرهای کامل خود را از دست داده و بیشتر به یک بیضی میماند که شعاع آن در نقاط مختلف بین ۸۶/۳۰ تا ۲۴/۳۱ متر میباشد. ایا صوفیا به دلیل انعکاس نور به تمامی محیط داخلی آن از طریق این پنجرهها که باعث میشود که به نظر میرسد که گنبد یک کیفیت عرفانی دارد. بهویژه، در رابطه با خوش نویسیهای اسلامی موجود بر روی گنبد مباحثات بسیار حساسی وجود دارد دال بر اینکه آیا برداشتن پوشش گنبد حاوی این خطبههای اسلامی در راستای نشان دادن موزائیکهای تزئین شده با تصاویر عیسی مسیح، پیشوای روحانی مسیحیان فرزند خدا و ارباب دنیا توجیه پذیر است یا خیر. در هر طرف شانههای عیسی مسیح یک مدالیون قرار دارد، مدالیون طرف شانه چپ فرشته گابریل (بنیانگذار کلیسا) قرار دارد و در سمت راست مادر عیسی مسیح مریم عذرا جای گرفتهاست. درست چپ مریم عذرا امپراتور کنستانتین با لباس مهمانی ایستاده و در حال اهداء مدل شهر به مریم است. همچنین در دو سمت عیسی مسیح تصاویر کنستانتین نهم و ملکه زوئی را میتوان در لباسهای تشریفاتی مشاهده نمود. در سالهای ۴۹ - ۱۸۴۷ دو برادر سوییسی به نام گاسپار (Gaspare) و جوزپه (Goiuseppe) فوساتی (fossati) شروع به بازسازی مسجد کردند.  A rt ic​le was created with G SA C on᠎te᠎nt G enerator D᠎emoversi᠎on.

دو مدالیون در دو سمت عقب مری دارای حکاکی ای میباشند که معنای «مادر خدا» را دارند. در انتهای بخش غربی (ورودی) و شرقی (محل عبادت) فضاهای موجود در قوسها دارای نیمه گنبدهایی میباشند که خود آنها بر روی سازههای شبیه به گنبدهای دیگری قرار گرفتهاند. او در دست خود کیفی حاوی جواهر که سمبل نذر سلطان به کلیسا است قرار دادهاست. طاسچهها به گنبد اجازه میدهند که به زیبائی و به صورت مدور بر روی ستونهای پائین قرار گیرند. رشتههای تار در قطعهٔ پارچه به صورت طولی، و رشتههای پود در عرض از این سو به آن سو میروند. نور عنصر اسرارآمیز این بناست، نوری که بر سطح موزائیک میتابد و میدرخشد، نوری که از سطح مرمرها منعکس میشود. نقاشی ای ترسیم شده توسط مهندس فوزتی نشان میدهند که این موزائیک تا سال ۱۸۴۹ باقیماند و آقای توماس وایتمور (Thomas Whittemore) بنیانگذار مؤسسه بیزانس (Byzantine Institute) که وظیفه نگهداری و مراقبت از موزائیک به او محول شده بود معتقد است که موزائیک امپراتور الکساندر در طی زمین لرزه ۱۸۹۴ از بین رفتهاست. تغییر دیگری که در طراحی گنبد جدید داده شد ارتفاع آن بود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن