آیا سقوط قیمت روز خودرو اتفاقی رخ می‌دهد؟

این روزها در آبان ماه 99 همه مردم از کاهش قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی صحبت می‌کنند. خصوصاً آن که بازار خو

توسط HONARENEWS در 6 آبان 1399

این روزها در آبان ماه 99 همه مردم از کاهش قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی صحبت می‌کنند. خصوصاً آن که بازار خودرو از ابتدای سال 99 تا مهرماه 99 با بازدهی بیش از 40 درصدی، یک بازار جذاب برای سرمایه گذاری به حساب می‌رفت. اما در این روزها ورق برگشته است و قیمت خودروهای داخلی و خارجی 10 الی 30 میلیون تومان کاهش پیدا کرده‌اند. برخی از کارشناسان اقتصادی این کاهش  قیمت را موقتی می‌دانند و به اصطلاح آن را یک دورخیز برای افزایش بعدی قیمت روز خودرو به شمار می‌آورند. اما برخی کارشناسان کاهش  قیمت روز خودرو را به فال نیک گرفته و آن را ادامه‌دار میدانند. اما سؤال اینجاست که چرا قیمت روز خودرو به طور ناگهانی دچار سقوط فاحش شد؟

پشت پرده‌های کاهش قیمت روز خودرو

با یک نگاه به بازار طلا و ارز در چند ماه اخیر متوجه می‌شویم که در هفته آخر مهرماه قیمت طلا و ارز رو به کاهش رفته است. تزریق ارزهای صادراتی به داخل بازار، سیاست‌های بازارساز در جهت کنترل قیمت ارز و جو مثبت ناشی از نظرسنجی‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا و همچنین افزایش فروش نفت ایران تأثیرات قابل ‌توجهی در این کاهش قیمت داشتند اما تعدادی معتقدن  این سقوط قیمت خودرو با انتخابات آمریکا گره خورده است .

همان طور که در اخبارها مدام شنیده می‌شود، شانس جو بایدن در نظرسنجی‌های مردمی نسبت به دونالد ترامپ برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری بالاتر است. از آنجایی که جو بایدن نمایندگی حزب دموکرات و میانه رو آمریکایی را برعهده دارد، تمامی امیدها در ایران برای برنده شدن او بسته شده است. چرا که انتظار می‌رود با کاهش تحریم‌ها و بازگشت احتمالی به برجام، فعالیت‌های تجاری بین المللی در داخل کشور از سر گرفته شود و به رمق تازه‌ای هم به شرکت‌های خودروسازی ایران بازگردد.

خودرو ساز هایی که در تحریم‌های شدید و کمبود قطعات، هزینه‌های زیادی  را صرف تولید خودروهای داخلی می‌کنند. از سوی دیگر، سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودروها از سوی دولت دست خودروسازان را در قیمت ‌گذاری خودرو کاملاً بسته است. چرا که مجبور هستند قیمت روز خودرو را با توجه به قیمتی که دولت تائید می‌کند، تعیین کنند. این موضوع  دو ایراد بزرگ دارد: اول این که خودروساز برای پایبند ماندن به قیمت دولتی، مجبور میشود کیفیت ساخت خودروهای خود را کاهش دهد. دوم این که اختلاف قیمت چشمگیری بین قیمت روز خودرو در کارخانه و بازار آزاد ایجاد می‌شود. اختلافی که آن‌قدر زیاد است که مردم حاضرند بارها و بارها در قرعه کشی های دوره ای خرید خودرو از خودروساز شرکت کنند تا شانسی برای خرید خودرو صفر با قیمت به صرفه تر پیدا کنند.

به علاوه این موضوع  فضایی را برای دلالان باز می‌کند که به این اختلاف قیمت به چشم فرصتی برای کسب سود نگاه کنند.

قیمت روز خودرو، ساده‌تر از همیشه

در ماه‌های اخیر اگر نام و قیمت یک خودرو را در اینترنت و سایت های خرید و فروش خودرو جستجو می‌کردید، به سختی می‌توانستید قیمت صحیح و به روزی از خودرو پیدا کنید. چرا که با دستور شورای رقابت سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور مجبور به حذف قیمت خودرو در آگهی های خود شدند. اما این سیاست درست یا غلط نه تنها منجر به کاهش قیمت خودرو نشد، دست دلالان را برای انواع کلاه ‌برداری‌ها و سوء استفاده ها باز گذاشت. با این حال، وبسایت همراه مکانیک با ابزار قیمت روز خودرو دقیقترین و به روزترین ابزاری است که این روزها می توانید از آن برای تعیین قیمت خودرو استفاده کنید. در این ابزار قیمت گذاری می توانید مشخصات خودروی مورد نظر را مانند مدل، میزان کارکرد، رنگ، میزان رنگ شدگی و موارد دیگر را وارد کنید. بعد از آن با قیمت‌گذاری دقیق خودرو شگفت زده خواهید شد.

حال که قیمت روز خودرو کمی افت نسبی پیدا کرده است، انتظار می‌رود که مصوبه قیمت‌گذاری دستوری خودرو از سوی دولت لغو شود تا فرصتی برای یکسان سازی قیمت خودرو در کارخانه و بازار ایجاد شود. به هر حال، کاهش قیمت روز خودرو به هر دلیلی که باشد، احتمالا بی تاثیر از کاهش قیمت ارز و طلا نخواهد بود. , و همچنین، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز در این میان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

آیا با برنده شدن جو بایدن همچنان شاهد کاهش قیمت روز خودرو خواهیم بود یا با تثبیت جایگاه دونالد ترامپ در کاخ سفید آمریکا باز هم با شیب تند افزایش قیمت روز خودرو مواجه خواهیم شد؟ برخلاف نظر برخی از کارشناسان که افزایش بیشتر قیمت خودرو را محتمل نمی‌دانند، خودرویی مانند پژو 206 تیپ 2 که مرز 250 میلیون تومان را دز ماه های اخیر رد کرده بود، باز هم می‌تواند این مرز را شکسته و به قیمت‌های بالاتر برسد. اگر خواستید قیمت روز خودرو خود را ببینید میتوانید وارد سایت همراه مکانیک شوید و به ابزار قیمت همراه مکانیک سربزنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن