استفاده از خودرو در فصل سرما

استفاده از خودرو در فصل سرما   بازدید زمستانه یا همان پاییزه که در ابتدای هر بارندگی و آغاز سرمای هوا ا

توسط HONARENEWS در 11 شهریور 1400

استفاده از خودرو در فصل سرما

 

بازدید زمستانه یا همان پاییزه که در ابتدای هر بارندگی و آغاز سرمای هوا انجام می شود، شامل بازدیدی کلی از خودرو و مجهز کردن آن در مقابل سرما است. داود اسماعیلی، یک کارشناس خودرو توصیه می کند تجهیز خودرو در مقابل سرما را از همین حالا آغاز کنید؛ زیرا سرمای هوا ناگهان بر سر خودرو هوار می شود.

 

این کارشناس صنعت خودرو بررسی وضعیت ضد یخ را به عنوان اولین نکته ضروری می داند و می گوید: با آغاز سرما حتما ضدیخ را چک کنید و مطمئن شوید که خودرو ضدیخ داشته باشد. او همچنین تاکید می کند اگر خودرویتان ضدیخ دارد، مراقب باشید از عمر آن نگذشته باشد؛ زیرا عمر ضدیخ ها با توجه به نوع کارخانه سازنده متفاوت است. برای آگاهی از مقدار مورد نیاز ضدیخ در خودرو می توانید به اطلاعاتی که روی قوطی ضدیخ وجود دارد، توجه کنید.

 

نکته بعدی که لازم است به آن توجه داشته باشید چک کردن فشار باد لاستیک ها است؛ زیرا با آغاز فصل سرما هوای داخل لاستیک دچار تغییراتی می شود که لازم است با دمای هوا تنظیم شود.

 

با باک پر رانندگی کنید

نکته دیگر در فصل سرما این است که در مسافرت های بین شهری طولانی همیشه با باک پر در جاده ها حرکت کنید و باک بنزین خود را زود به زود پر کنید. این اقدام به این دلیل است که اگر احتمالا مشکلی در مسیر برای خودرو پیش آمد، حداقل بتوانید تا دو ساعت با بخاری روشن منتظر نیروهای امدادی بمانید. برای مثال در فصل سرد سال همیشه ۴۰ تا ۵۰ لیتر بنزین اضافه برای مواقع ضروری در باک خودرو داشته باشید.

استفاده از مایع مخصوص در مخزن شیشه شوی خودرویتان را نیز هیچ گاه فراموش نکنید. مایع مخصوص شیشه شوی که در فروشگاه های لوازم جانبی خودرو به وفور یافت می شود، باعث می شود که چربی های روی شیشه خودرو به راحتی از بین برود.

این چربی های روی شیشه از گِل هایی که بر روی شیشه شما می پاشند، می آیند و چرب بودن آنها نیز به دلیل آلوده بودن اولین باران های سال است.

 

اما بعد از بررسی مایع مخصوص داخل محفظه، نگاهی به تیغه های برف پاک کن خودرو ضروری است. اگر تیغه های برف پاک کن خودرویتان روی شیشه را خط می اندازد حتما با مراجعه به فروشگاه های معتبر، تیغه برف پاک کن را تعویض کنید تا به واسطه یک تیغه ناسالم شیشه خودرو از بین نرود.

یک تیغه نامناسب برف پاک کن می تواند باعث مات شدن شیشه خودرو هم شود، این موضوع می تواند رانندگی در شب را بسیار سخت کند. مات شدن شیشه ها باعث پخش شدن نور خودرو جلویی در شیشه خودرو شده و همین اتفاق می تواند دید راننده را مختل کرده و خطرات زیادی را در پی داشته باشد. پس با هزینه ای اندک برای تیغه های برف پاک کن خودرو، از هزینه های جدی تر جلوگیری کنید.

بخاری ها گرم هستند؟

چک کردن بخاری خودرو و نوارهای لاستیکی درها، هر دو با سرد شدن هوا ضروری هستند؛ زیرا اگر بخاری خودرو سالم باشد، اما لاستیک های درزگیر ناسالم، تمام حرارت داخل به هدر می رود.

 

امتحان سلامت بخاری خودرو کار سختی نیست، کافی است با سرد شدن هوا یک بار بخاری خودرویتان را روشن کنید تا متوجه شوید که کار می کند یا خیر. بهتر است این کار را در یک صبح زود که هوا سردتر از ساعات دیگر است انجام دهید تا نتیجه آزمایش شما واقعی باشد. حواستان باشد اگر خودرو شما ترموستات ندارد، حتما ترموستات آن را باز گردانید. برخی صاحبان خودرو برای اینکه در فصل تابستان خودرویشان همیشه در حالت خنک کار کند و داغ نشود ترموستات خودرو را خارج می کنند که البته این کار از جانب کارشناسان خودرو اصلا توصیه نمی شود زیرا به برخی قطعات خودرو آسیب فراوان وارد می کند. اگر خودرویی فاقد ترموستات باشد در فصل سرد سال اصلا گرم نمی شود.

 

از دیگر نکاتی که بهتر است در فصل سرد سال به آن توجه کنید به همراه داشتن زنجیر چرخ و همچنین علائم هشداردهنده جاده ای است که مثلث احتیاط از جمله این وسایل است. این وسایل خصوصا هنگام پنچرگیری یا مواقعی که خودرویی به علت یک نقص در جاده می ماند، برای جلوگیری از حادثه استفاده می شود. همیشه در خودرویتان برای مواقع ضروری یک پتو یا لباس گرم به همراه داشته باشید.

 

نکته دیگری که توجه به آن ضروری به نظر می رسد این است که اگر روی خودرو خط و خشی وجود دارد، پیش از شروع فصل بارندگی آن را برطرف کنید تا به این ترتیب باران های اسیدی باعث خوردگی بیشتر رنگ خودرو و زنگ زدگی آن نشوند. چک کردن شل گیرهای داخل گلگیر خودرو نیز ضروری است زیرا آب و گِلی که ممکن است از راه شل گیرها به داخل خودرو راه پیدا کند، می تواند به پشت چراغ ها رسوب یا به سیم کشی خودرو صدمه وارد کند.

ما در تاپیک کالا بهترین لوازم یدکی و جانبی مورد نیاز خودرو شما را در اختیارتان میگذاریم.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن