افراد "Anumeric": چه اتفاقی می افتد که زبان کلماتی برای اعداد نداشته باشد؟

[ad_1] از پیسانا فراری - سفیر cApStAn در دهکده جهانی اعداد در همه فرهنگ

توسط HONARENEWS در 8 خرداد 1400
[ad_1]

از پیسانا فراری - سفیر cApStAn در دهکده جهانی

اعداد در همه فرهنگ ها وجود ندارند. جمع کننده های شکارچی بی شماری در اعماق آمازون جاسازی شده اند که به جای استفاده از کلمات برای مقدار دقیق ، منحصراً به اصطلاحات مشابه "چند" یا "برخی" متکی هستند. کالب اورت ، زبان شناس انسان شناسی و استاد انسان شناسی در دانشگاه میامی ، نویسنده کتابی با عنوان "اعداد و اراده هایی از ذهن انسان است ، آنها ابزاری مانند چرخ هستند که در هزاران سال ساخته و تصفیه شده اند."اعداد و آفرینش ما" مواجهه زودهنگام اورت با یكی از معدود گروههای "آنوم" در جهان ، كار وی را درباره تعداد فرهنگ بشری آگاه كرد. او به عنوان پسر مبلغان مسیحی ساکن رودخانه مایچی در حوضه آمازون ، پدر و مادر خود را در حال افزودن شماره به یک تخته تماشا می کرد ، و سعی می کرد شمارش را به گروه بزرگسالان بیاموزد. او می گوید: "من به یاد می آورم كه گیج شده ام كه ​​این افراد از من باهوش ترند ، اما با این سرشماری هنوز كاملاً گیج شده بودند." زمان اورت با پیراهادر برزیل او را به این نتیجه رساند که اگرچه برخی فرهنگها به تعداد زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند ، اما هنوز هم در کنار آشپزی ، ابزار سنگی و چرخ یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ هستند. بدون آنها ، به نظر می رسد که ما در تلاشیم که هفت را از هشت تشخیص دهیم. با آنها می توانیم شخصی را به ماه بفرستیم!

مردم مستعد نیستند با تمایز کمی مقابله کنید

پروفسور اورت می گوید ، بدون شمردن ، چگونه کسی می تواند تشخیص دهد که مثلاً هفت یا هشت نارگیل در یک درخت وجود دارد؟ چنین تمایزهایی به ظاهر مستقیم از طریق چشمهای بیشماری مبهم می شوند. هیچ یک از ما "شخص دیجیتالی" نیستیم. ما آماده مقابله با تمایزهای کمی نیستیم. این نتیجه با تحقیق روی کودکان غیر عادی در جوامع صنعتی تکرار می شود. قبل از آموزش تعدادی کلمه ، کودکان فقط می توانند مقادیر بالای سه را تشخیص دهند. در واقع ، بدست آوردن معنای دقیق کلمات با اعداد ، روندی طولانی و پر زحمت است. در ابتدا ، کودکان اعداد را یاد می گیرند ، دقیقاً مانند یادگیری حروف: آنها متوجه می شوند که اعداد به ترتیب ترتیب یافته اند ، اما درک کمی از معنی هر عدد دارند. با گذشت زمان ، آنها شروع به درک این می کنند که یک عدد مقداری بزرگتر از یک عدد قبلی است.

اصلاً چطور به اعداد رسیدیم؟

بیشتر سیستم های اعدادی محصول جانبی دو عامل اصلی هستند: ظرفیت انسانی ما برای زبان و تمایل ما به تمرکز روی دست ها و انگشتان. پروفسور اورت می گوید ، این "تثبیت دستی" یک محصول جانبی غیرمستقیم از راه رفتن روی دو پا است و به تولید چهره در بیشتر فرهنگ ها کمک کرده است. تصادفی نیست که بسیاری از زبانهای غیرمرتبط دارای یک ساختار عددی هستند که در حدود 10 ساخته شده است ، یا اینکه کلمه پنج برای آنها اغلب همان کلمه دست است. هنگامی که شخص دیگری شنید که شما با چیزی مانند "دست" کارها رفتار می کنید ، این یک ابزار شناختی شده است که می تواند در یک فرهنگ خاص منتقل و حفظ شود.

چرا اعداد شمرده می شوند

اورت می گوید ، نوع نگاه فرهنگ های ما و انواع فناوری ما ، بدون تعداد کاملاً متفاوت خواهد بود. دولت های ملی بزرگ بدون تعداد واقعاً امکان پذیر نیست. جوامع بزرگ کشاورزی نیز ممکن نیست. بیایید بگوییم که دو کشور کشاورزی در بین النهرین ، بیش از 5000 یا حتی 8000 سال پیش ، می خواستند با یکدیگر تجارت کنند. برای انجام این کار ، آنها مجبور به تعیین مقدار شدند ، بنابراین آنها نشانه های سفالی کوچک ایجاد کردند ، هر نشانه نشان دهنده مقدار مشخصی از یک کالای خاص ، مانند غلات یا آبجو است. سپس نشانه ها در ظرف سفالی آماده شده و قابل حمل و باز شدن بودند. این اساساً یک قرارداد بود - شما هر چقدر به من مدیون هستید. در بعضی موارد ، کسی فهمید که می تواند تمبرهایی را برای نشان دادن این نمادها در خارج از کشتی ها بسازد ، و این تمبرها برای انتقال معنی کافی بودند. چیزی مثل نوشتن با یک ضربه ابداع نشده است. اورت نتیجه گیری می کند اما دشوار نیست که بگوییم نامه هایی که در کتاب ها و وب سایت ها می نویسیم مدیون این سیستم بین النهرین است.

منابع

https://news.yahoo.com/anumeric-people-happens-language-no-135524199.html== افراد عددی: چه اتفاقی می افتد که زبان هیچ کلمه ای برای اعداد نداشته باشد؟ "، کالیب اورت ، اخبار یاهو، (در اصل در گفتگو)،17 آوریل 2021

"آیا زندگی بدون ریاضی وجود دارد؟" ، کلی کاسولیس ، گل بوستون گلوب، 28 آوریل 2017

چرا من حساب می کنم ، کریگ فرمن ، Fiftyfivethirtyeight.com ، 17 مارس 2017

"چگونه مردم اعداد را اختراع کردند - و چگونه اعداد دنیای ما را تغییر شکل دادند" ، لورین بواسون ، مجله اسمیتسونیان، 13 مارس 2017

"اعداد و آفرینش ما" ، کالیب اورت ، انتشارات دانشگاه هاروارد، 13 مارس 2017 ، ISBN-13 978-0674504431


[ad_2]
منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن