علمی تخیلی یک محیط حاصلخیز برای تولید مثل نوشناسی است: برخی وارد زبان روزمره و حتی اصطلاحات علمی خاص شده اند

[ad_1] از پیسانا فراری - سفیر cApStAn در دهکده جهانی بسیاری از کلمات که

توسط HONARENEWS در 6 اسفند 1399
[ad_1]

از پیسانا فراری - سفیر cApStAn در دهکده جهانی

بسیاری از کلمات که ما واژگان روزمره آنها را در نظر می گیریم ، مانند "لباس فضایی" ، "انفجار" ، "فضای عمیق" ، "جاذبه صفر" و "بیگانه" ، از داستان های علمی سرچشمه می گیرند ، نه از علم ، همانطور که ممکن است تصور شود. کلمه "ربات" اولین بار برای نشان دادن یک انسان نما خیالی در نمایش 1920 "RUR" به زبان چک ("Rossumovi Univerzální Roboti" ، "Rossum's Universal Robots") توسط کارل شاپک (§) استفاده شد و اصطلاح "مستعمره فضایی" ابداع شد در سال 1932 ، در قطعه ای از نویسنده داستان علمی PS میلر ، در داستانهای شگفت انگیز. بسیاری از نئولوژی های داستان علمی نیز توسط دانشمندان انتخاب شده اند. به عنوان مثال گرانتون فرضی گرانشی ، در سال 1934 وارد اصطلاحات اصطلاحات علمی شد ، اما اولین بار در یکی از داستان های کوتاه هارل وینسنت ، جزیره بارتون ، برای مجله علمی تخیلی Amazing Stories ، در سال 1929 مشاهده شد (به مقاله اخیر مراجعه کنید توسط Wired و این لینک برای مثالهای دیگر).

فرهنگ لغت جدید نشان می دهد که داستان علمی تا چه حد بر زبان تأثیر گذاشته است

Brave New Words ، که در سال 2007 منتشر شد ، اولین فرهنگ نامه تاریخی اختصاص یافته به داستان های علمی است. نویسنده ، جف پروچر ، یکی از ویراستاران دیکشنری انگلیسی آکسفورد (OED) ، یک پروژه استناد به داستان های علمی ، تلاش برای جمع آوری کلمات از داستان های علمی بود. چهارده سال سریع پیش رفت و فرهنگ نامه علمی تخیلی جدید (HDSF) همان جا ادامه یافت که کلمات جدید شجاعانه متوقف شدند. در ژانویه 2021 منتشر شد ، HDSF دارای 1800 ضبط است که مربوط به اوایل قرن 20 است. جسی شادلوور ، واژه شناس ، اخیراً از OED اجازه احیای پروژه فرهنگ نامه را دریافت کرده است. روزنامه نگار و نویسنده آدام راجرز درباره مقاله جدید در مقاله Wired در مورد فرهنگ لغت جدید اظهار نظر کرد.

چرا داستان های علمی یک محیط حاصلخیز برای تولید مثل نوشناسی ها است

آدام راجرز می گوید: داستان علمی تخیلی ژانری است که در آن نویسندگان برای چیزهایی که وجود ندارند به کلمات احتیاج دارند و بنابراین هنوز نامی ندارند ، مانند موشک هایی که توسط فناوری غیرممکن ساخته می شوند ، افرادی که ماشین نیز هستند ، سلاح هایی که نور را شلیک می کنند. گلوله و غیره HDSF نه تنها تعاریف همه سوابق را شامل می شود ، بلکه اولین موارد شناخته شده آنها را فهرست می کند ، به اطلاعات بیوگرافی درباره نویسندگان پیوند دارد و بیش از 1600 اسکن از صفحات اصلی که کلمات در آنها ظاهر شده است. راجرز خاطرنشان می کند که برخی از کلمات توسط نویسندگان مختلف ، در دوره های زمانی مختلف بارها و بارها استفاده می شوند و بنابراین چیزی مانند واژگان ژانر مشترک ایجاد کرده اند.

بهترین نویسندگان داستان های علمی از نظر تعداد نئولوژی های اختراع شده

HDSF را می توان با موضوع ، کلمات ، نویسندگان ، سکه های دارای حق چاپ ، بیشترین نویسندگان ذکر شده ، توزیع اولین نقل قول ها جستجو کرد. سه نویسنده اول از نظر تعداد سکه های جدید عبارتند از Robert A. Heinlein (45) ، Edward E. Smith (44) ، John W. Campbell، Jr (37). ایساک عظیموف با 28 رکورد چهارم پیاپی است. اینها شامل اصطلاحات اتومبیل هوایی ، تپانچه انرژی ، پوزیترونیک ، کرونوسکوپی ، teleport ، نور دقیقه ، انسان نما ، پرتو نیرو ، میدان نیرو می باشد. نمودار تاریخ HDSF نشان می دهد که دهه های 1930 و 1950 مولدترین دوره زمانی برای داستان های علمی بود. HDSF در دست توسعه است و از داده های جدید استقبال می کند. دنبال شود

پانویسها و منابع

  • در اینجا گزیده ای از مقاله اخیر LitHub درباره کارهای چاپک آورده شده است: "روبات های شورشی کارخانه ای در صحنه قرن بیستم در نمایشنامه کارل چاپک در سال 1920 شروع به کار کردند. RUR ، که استفاده مدرن ما از کلمه ربات را ثابت کرد: robota در زبان چک به معنای کار اجباری و ریشه کلمه است раб به معنای برده. ربات های چاپک غول های فلزی دست و پا چلفتی نیستند ، اما آندرویدهای بیولوژیکی مجبور به کار هستند تا زمانی که طغیان کنند ، درست همانطور که میزان تولد در انسان به صفر می رسد. این بازی شامل یک دستیار از اتحادیه بشریت است که می خواهد برای ربات ها بجنگد و همتای اندرویدی او که می تواند به راحتی مسابقه ربات ها را نجات دهد. اما مردم چطور؟ گاهی اوقات یک قرن بعد از نظر ما بسیار خنده دار ، گاهی اوقات نگران کننده ، RUR به طرز نگران کننده ای قابل پیش بینی است ، زیرا ما شاهد پیشرفت در هوش مصنوعی هستیم و متعجب می شویم که رابطه ما با روبات ها در آینده چه خواهد بود. "

پیوندها: فرهنگ نامه علمی تخیلی علمی

آدام راجرز در مورد علم و انزجارهای مختلف می نویسد. راجرز قبل از پیوستن به WIRED ، روزنامه نگار علمی در MIT و خبرنگار نیوزویک بود. او نویسنده کتاب پرفروش علمی The New York Times Proof: The Science of Booze است (به نقل از مقاله ای در Wired)

همچنین ببینید

مقاله ای که در مورد نئولوژی های مرتبط با بیماری همه گیر COVID-19 نوشتیم: "اشکال جدید زندگی ، کار و معاشرت در طی همه گیری کنونی موجب پیدایش تعدادی از نوشناسی شده است." شرایط جدید منعکس کننده تغییر زندگی ، کار و معاشرت است: برخی از آنها عبارات وزوز آور شده و ویروسی شده اند. بسیاری از آنها کنایه آمیز و / یا خنده دار هستند: استفاده از طنز راهی برای مقابله مردم با عواقب چشمگیر بحران کنونی است.

اعتبار عکس: برایان مک گوان @ Unsplash


[ad_2]
منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن