هشدار پزشکان درباره مصرف بیش از حد مکمل ویتامین D

"هیپرویتامینوز D" در حال افزایش است و با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی بالقوه جدی مرتبط است. پزشکان پس از در

توسط HONARENEWS در 21 تیر 1401

"هیپرویتامینوز D" در حال افزایش است و با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی بالقوه جدی مرتبط است.

پزشکان پس از درمان مردی که به دلیل دریافت بیش از حد ویتامین D نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشت، هشدار می‌دهند که مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین D هم ممکن است و هم مضر است. آنها نگرانی های خود را در مجله BMJ Case Reports گزارش کردند.


آن‌ها اشاره می‌کنند که «هیپرویتامینوز D»، همانطور که این بیماری به طور رسمی شناخته می‌شود، در حال افزایش است و با طیف گسترده‌ای از بیماری‌های بالقوه جدی مرتبط است.

این مورد خاص مربوط به مرد میانسالی است که پس از شکایت از استفراغ مکرر، حالت تهوع، گرفتگی عضلات پا، درد شکم، افزایش تشنگی، خشکی دهان، وزوز گوش (زنگ در گوش)، اسهال و ... توسط پزشک خانواده خود به بیمارستان مراجعه کرده است. کاهش وزن (28 پوند یا 12.7 کیلوگرم).

علائم هیپرویتامینوز D شامل خواب آلودگی، افسردگی، گیجی، بی اشتهایی، بی اشتهایی، روان پریشی، درد شکم، بی حالی، کما، استفراغ، زخم معده، یبوست، پانکراتیت، ریتم غیر طبیعی قلب، فشار خون بالا و ناهنجاری های کلیوی از جمله نارسایی کلیوی است.

این علائم تقریباً 3 ماه بود که وجود داشت و حدود 1 ماه پس از شروع یک رژیم غذایی مکمل ویتامین به توصیه یک درمانگر تغذیه شروع شده بود.

far30club.ir

این مرد مشکلات زمینه ای مختلفی از جمله سل، مننژیت باکتریایی، تومور گوش داخلی (شوانوم دهلیزی چپ) داشت که منجر به ناشنوایی در گوش، تجمع مایع در مغز (هیدروسفالوس) و سینوزیت مزمن شده بود. .

او هر روز دوزهای بالایی از بیش از 20 مکمل بدون نسخه مصرف می‌کرد که حاوی: ویتامین D 150000 واحد بین‌المللی (IU) - نیاز روزانه 10 میکروگرم یا 400 واحد بین‌المللی است. ویتامین K2 میکروگرم (نیاز روزانه 100-300 میکروگرم)؛ ویتامین C، ویتامین B9 (فولات) 1000 میکروگرم (نیاز روزانه 400 میکروگرم)؛ ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B6، امگا 3 2000 میلی گرم دو بار در روز (نیاز روزانه 200 تا 500 میلی گرم)، به علاوه چندین مکمل ویتامین، مواد معدنی، مواد مغذی و پروبیوتیک دیگر.

پس از بروز علائم، او مصرف کوکتل مکمل روزانه خود را متوقف کرد، اما علائم او از بین نرفت.

آزمایش‌های خونی که پزشک خانواده‌اش دستور داده بود نشان داد که سطح کلسیم او بسیار بالا و سطح منیزیم کمی بالا بود. و سطح ویتامین D او هفت برابر بیشتر از مقدار لازم برای کفایت بود.

آزمایش‌ها همچنین نشان داد که کلیه‌های او به درستی کار نمی‌کنند (آسیب حاد کلیه). نتایج رادیوگرافی و اسکن های مختلف برای بررسی سرطان طبیعی بود.

مصرف روزانه توصیه شده ویتامین D*
مقدار توصیه شده در مرحله زندگی

تولد تا 12 ماهگی 10 میکروگرم (400 IU)
کودکان 1-13 ساله 15 میکروگرم (600 IU)
نوجوانان 14 تا 18 سال 15 میکروگرم (600 IU)
بزرگسالان 19 تا 70 سال 15 میکروگرم (600 IU)
بزرگسالان 71 سال و بالاتر 20 میکروگرم (800 IU)
نوجوانان و زنان باردار و شیرده 15 میکروگرم (600 IU)

این مرد به مدت 8 روز در بیمارستان ماند و در این مدت به او مایعات داخل وریدی داده شد تا سیستم بدنش خارج شود و با بیس فسفونات ها درمان شد - داروهایی که معمولاً برای تقویت استخوان ها یا کاهش سطح بیش از حد کلسیم در خون استفاده می شوند.

دو ماه پس از ترخیص از بیمارستان، سطح کلسیم او به حالت عادی بازگشته بود، اما سطح ویتامین D او همچنان به طور غیر طبیعی بالا بود.

نویسندگان می نویسند: «در سطح جهان، یک روند رو به رشد هیپرویتامینوز D، یک وضعیت بالینی که با افزایش سطح ویتامین D3 سرم مشخص می شود، وجود دارد و زنان، کودکان و بیماران جراحی بیشترین احتمال ابتلا را دارند.


منابع ویتامین D
منابع ویتامین D شامل ماهی های روغنی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مکمل ها هستند.

سطوح توصیه شده ویتامین D را می توان از طریق رژیم غذایی (خوردن قارچ وحشی و ماهی چرب)، قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید و مکمل ها به دست آورد.

نویسندگان هشدار می‌دهند: «با توجه به چرخش آهسته آن (نیمه عمر تقریباً 2 ماه)، که طی آن سمیت ویتامین D ایجاد می‌شود، علائم می‌تواند چندین هفته ادامه داشته باشد.

آنها اشاره می کنند که علائم هیپرویتامینوز D بسیار زیاد و متنوع است و بیشتر به دلیل کلسیم اضافی در خون ایجاد می شود. آنها شامل گیجی، خواب آلودگی، بی تفاوتی، روان پریشی، بی اشتهایی، افسردگی، کما، استفراغ، درد شکم، یبوست، زخم معده، بی حالی، پانکراتیت، ریتم غیر طبیعی قلب، فشار خون بالا و ناهنجاری های کلیوی از جمله نارسایی کلیوی هستند.



سایر ویژگی‌های مرتبط مانند کراتوپاتی (بیماری التهابی چشم)، سفتی مفاصل (آرترالژی) و کاهش شنوایی یا ناشنوایی نیز گزارش شده‌اند.

این فقط یک مورد است، و در حالی که هیپرویتامینوز D در حال افزایش است، هنوز نسبتاً غیر معمول است، نویسندگان احتیاط می کنند.

با این وجود، درمان تکمیلی، از جمله استفاده از مکمل‌های غذایی، رایج است و مردم ممکن است متوجه نباشند که ممکن است مصرف بیش از حد ویتامین D یا عواقب بالقوه انجام این کار وجود داشته باشد.

آنها نتیجه می گیرند: "این گزارش موردی سمیت بالقوه مکمل هایی را که تا حد زیادی ایمن تلقی می شوند تا زمانی که در مقادیر ناایمن یا در ترکیبات ناایمن مصرف نشوند، بیشتر نشان می دهد."

score: alimentos para aumentar a ereçao

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن