بیستمین سالگرد ویکی پدیا بحث در مورد قابلیت اطمینان و نیاز دانش آموزان به مهارت های تفکر انتقادی را زنده می کند

[ad_1] از پیسانا فراری - سفیر cApStAn در دهکده جهانی ویکی پدیا ، دائرlop

توسط HONARENEWS در 8 بهمن 1399
[ad_1]
از پیسانا فراری - سفیر cApStAn در دهکده جهانی

ویکی پدیا ، دائرlopالمعارف آنلاین ، در 15 ژانویه 20 ساله شد. با 55 میلیون مقاله به 300 زبان ، سیزدهمین صفحه پربازدید در وب است. نوشته های ویکی پدیا معمولاً در صفحات مقدماتی تحقیقات وب تقریباً درباره هر موضوعی هستند. همین ویژگی باعث موفقیت آن شده است ، یعنی اینکه توسط داوطلبان اجرا می شود و هر کسی می تواند محتوایی را کمک یا ویرایش کند ، آن را بسیار آسیب پذیر می کند. سالگرد بسیار محبوب آن بحث طولانی مدت در مورد قابلیت اطمینان آن را احیا کرده است ، به ویژه با توجه به میزان استفاده گسترده آن توسط دانش آموزان در سراسر جهان ، اغلب به وحشت معلمان. ویکی پدیا خود هشدار می دهد که امکان پیگیری همه چیز وجود ندارد و "ضروری است نه به خودی خود منبع نهایی تلقی شود ". به همین دلیل است که آموزش دانش آموزان برای انتقادی به قابلیت اطمینان و قابلیت اطمینان منابع اطلاعات آنلاین برای فرایند آموزشی ضروری است. این یک مهارت اساسی برای دانشجویان قرن 21 است.

IEA اخیراً به این واقعیت اشاره کرده است که رایانه ها بیش از هر زمان دیگری در بیماری همه گیر در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می گیرند و این موضوع به طور فزاینده ای مطرح است. او به نتایج ICILS 2018 اشاره می کند ، که از این نظر نگران کننده بود. این بررسی نشان داد که 18٪ دانش آموزان مصاحبه شده به پایین ترین سطح سواد رایانه ای و اطلاعاتی نرسیده اند و تنها 2٪ توانایی ارزیابی انتقادی اطلاعات آنلاین را نشان داده اند. بیش از 46،000 دانش آموز و 26،000 معلم در این چرخه ICILS شرکت کردند. نتایج خلاصه اینكه جوانان "دیجیتالیست محلی" هستند كه با قرار گرفتن در معرض استفاده از وسایل دیجیتال ، تجربه استفاده از آنها را به دست می آورند ، زیر سوال برد. باید به دانشجویان نحوه استفاده م computersثر از رایانه آموزش داده شود.

نتایج 2018 OECD PISA به همان اندازه نگران کننده است: کمتر از 1 از هر 10 دانش آموز در کشورهای OECD قادر به تفکیک بین واقعیت ها و نظرات بر اساس سیگنال های ضمنی مربوط به محتوا یا منبع اطلاعات بودند. PISA 2018 حدود 600000 دانش آموز 15 ساله را در 79 کشور و اقتصاد در زمینه خواندن ، علوم و ریاضیات ارزیابی کرد. هر چرخه PISA عمدتا بر روی یکی از این سه حوزه تمرکز دارد: برای PISA 2018 ، این سواد خواندن بود. تحقیقات انجام شده توسط OECD و IEA در این زمینه بسیار مهم است زیرا به درک و مقایسه اکوسیستم های آموزشی در سراسر جهان و جمع آوری اطلاعات مربوط به سیاست گذاران و ذینفعان آموزش کمک می کند. ()

استفاده انتقادی از ویکی پدیا را بیاموزید

ویکی پدیا به دلیل داوطلبانه بودن و انعکاس تعصبات سیستمی همکارانش ، به کمبودهایی در جامعیت خود متهم شده است. ممنوعیت آن ، همانطور که بسیاری از موسسات دانشگاهی در سراسر جهان انجام داده اند ، ممکن است بهترین راه نباشد. بلکه باید به دانشجویان آموزش داده شود که از آن به طور انتقادی استفاده کنند. ویراستاران ویکی پدیا نه تنها در مقاله قابلیت اطمینان ویکی پدیا ، که نتایج ارزیابی های بین المللی شخص ثالث در رشته های مختلف را جمع آوری می کند ، به موارد دقت می پردازند ، بلکه رهنمودهایی در مورد چگونگی استفاده بهتر از آن. نوشته های مربوطه عبارتند از: ویکی پدیا چیست؛ راهنمای سبک / خود ارجاع برای جلوگیری از. قابل تأیید ویکی پدیا و منابعی که آن را منعکس یا استفاده می کنند. منابع معتبر؛ ویکی پدیا ناشر اندیشه اصلی نیست؛ استفاده دانشگاهی ؛ کمک تحقیقاتی

نویسندگان مقاله ای با عنوان "ویکی پدیا ، یک دوست دشمن نیست "، می گویند ماهیت شفاف مشارکت ویکی پدیا از بازدید کنندگان دعوت می کند آنچه را که می خوانند به طریقی بخوانند که متون مرجع استاتیک و کارشناسانه آنها را نمی خوانند. آنها استدلال می کنند که ویکی پدیا باید به عنوان یک بستر تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد و از معلمان دعوت می شود که پس از معرفی دانش آموزان به ویکی پدیا ، از این سایت به عنوان یک نقطه ورود به تحقیق عمیق تر و خلاقانه تر از آنچه برای کارهای معمول لازم است استفاده کنند. "ویکی پدیا فرصتی منحصر به فرد برای مشارکت دانشجویان در مکالمه نوشتاری مداوم برای مخاطبان واقعی ، برآورده ساختن انتظارات ژانر ، ایجاد اعتبار ، بررسی برای وضوح و هدف و ورود به بحث های عمومی درباره ماهیت حقیقت ، صحت و بی طرفی فراهم می کند."

ویکی پدیا چگونه با دائرlopالمعارف های سنتی مقایسه می شود؟

نویسندگان مطالعه فوق الذکر استدلال می کنند که چون ویکی پدیا به طور مداوم در حال پیشرفت است ، سوابق آن غالباً شامل بخشهای غیر سنتی است که هرگز نمی توانند در یک دائرlopالمعارف سنتی وارد شوند. چنین موضوعاتی - غالباً پیوند به وب سایت ها و منابع خارجی - پتانسیل بیشتری را برای تحقیق و تعامل شخصی دانش آموزان فراهم می کند. کتی دیویدسون ، استاد تحقیقات بین رشته ای در دانشگاه دوک ، همچنین اشاره کرد که بر خلاف منابع چاپی قابل مقایسه ، اشتباهات ویکی پدیا را می توان اصلاح کرد ، اغلب حتی در عرض چند ساعت از انتشار.

نتیجه گیری

همانطور که گزارش PISA 2018 می گوید ، در شرایط فعلی "پس از حقیقت" ، جایی که به نظر می رسد کمیت بیش از کیفیت ، وقتی که صحبت از اطلاعات می شود ، ارزش گذاری می شود ، آموزش فقط به معنای یاد دادن چیزی به مردم نیست ، بلکه کمک به مردم برای ساختن یک قطب نما و ابزار ناوبری برای پیدا کردن راه خود از طریق جهانی به طور فزاینده ناپایدار ، نامشخص و مبهم. نویسنده مقاله می گوید: "درک نحوه ارزیابی ویکی پدیا" آموزش تاریخ"این یک نقطه شروع عالی برای آموزش دانش آموزان است که چگونه می توانند مقادیر زیادی از اطلاعات را که احتمالاً بصورت آنلاین با آنها روبرو می شوند ، ارزیابی کنند ، هم برای کارهای مدرسه و هم برای تحقیقات شخصی."

پانویسها و منابع

§ در کنترل کیفیت زبانی cApStAn ، ما مفتخریم که از ما خواسته می شود ترجمه ها - برای حداکثر مقایسه بین نسخه های زبان - از ابزار جمع آوری داده های ICILS را بررسی کنیم. ما این امتیاز را داریم که به مدت 19 سال با IEA کار کنیم ، از جمله در پروژه های برجسته دیگر مانند TIMSS ، روند مطالعات ریاضی و علوم بین المللی و PIRLS ، پیشرفت در مطالعات سواد آموزی بین المللی. PISA 2018 هفتمین چرخه PISA است که در آن cApStAn وظیفه دارد حداکثر مقایسه زبان بین کشوری و کشوری را انجام دهد - ما از سال 2000 کار با PISA را شروع کردیم. برای برنامه PISA 2018 ، ما 106 نسخه ترجمه شده یا اقتباس شده از ابزار نظرسنجی را آزمایش کردیم.

منابع

"تولدت مبارک ، ویکی پدیا. درسهایی از موفقیت انواع مختلف تیتانیوم فنی "، اقتصاد دان، 9 ژانویه 2021

ویکی پدیا: دوست ، نه دشمن ، دارن کروویتز و دبلیو اسکات اسموت ، پروژه ملی نوشتن،

"مقایسه ویکی پدیا و بریتانیکا" ، تیمو هانی ، در حال ظهور، 15 دسامبر 2005

"ویکی پدیا: منابع تحقیق معتبر یا نه؟" آموزش تاریخ،

عکس: ویکی پدیا

مهارت های قرن 21st هوش مصنوعی cApStAn به روزرسانی کنفرانس ها آموزش الکترونیکی آموزش زبان تکامل فیلم سرگرمی با زبان سرگرمی با زبان وکالت بهداشت وکالت زبان وکالت زبان / کنجکاوی های زبانی تحقیقات زبان ترجمه ادبی مطالعات حرفه ای تحقیقات متخصصان ارزیابی استعدادها ترجمه آزمون و بومی سازی صنعت ترجمه فن آوری های ترجمه


[ad_2]
منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن