هر آنچه که باید در مورد پرورش درخت قهوه بدانید

گیاهان قهوه که به تولید دانه های قهوه معروف هستند، می توانند یک گیاه باغبانی جذاب بسازند. بسیاری از ما قهوه خو

توسط HONARENEWS در 24 اسفند 1400

گیاهان قهوه که به تولید دانه های قهوه معروف هستند، می توانند یک گیاه باغبانی جذاب بسازند. بسیاری از ما قهوه خود را به عنوان منبع محتوای کافئین روزانه خود دوست داریم.

خوب، ما اینجا هستیم تا به شما اطلاع دهیم که کاشت قهوه چقدر آسان است و چگونه می توانید درخت قهوه خود را داشته باشید. گزینه باغ انتخاب شده انواع قهوه عربیکا است. این قهوه بیش از 70 درصد از قهوه جهان را تشکیل می دهد و روبوستا حدود 25 درصد را تشکیل می دهد.

به ندرت پیش می آید که قهوه عربیکا خود را به اندازه کافی برای مصرف بکارید تا جایگزین قهوه مورد علاقه شما شود. با این حال این گیاه یک افزودنی عالی برای باغ یا گیاه خانگی شماست.

ابتدا به مشخصات گیاه قهوه آرابیکا نگاهی بیندازید:

گیاهان قهوه به عنوان گیاهان خانگی

گیاهان قهوه برای گیاهان آپارتمانی عالی هستند زیرا افزودنی قابل توجه برای گیاهان همیشه سبز هستند. یک مزیت دیگر این است که گیاه قهوه عربیکا سبز تیره هوا را تصفیه می کند.

همچنین به دلیل ماهیت مقاوم و سرسختی که دارد یک گیاه آپارتمانی عالی می سازد. کاشت قهوه ایده خوبی است زیرا این گیاه در طول سال پر و پر جنب و جوش باقی می ماند.

آنها به نور مستقیم خورشید نیاز ندارند، بنابراین برای اتاق های روشن و پاسیوهای سرپوشیده عالی هستند.

یک مزیت اضافه این است که آنها خودبازی هستند. این بدان معنی است که آنها حتی اگر قهوه را در داخل آن بکارید گل می دهند.

شما می توانید اندازه را با هرس منظم برگ ها و شاخه های سبز درخت قهوه در حال رشد خود کنترل کنید. این بدان معناست که شما حتی می توانید یک درخت قهوه کوچک عربیکا روی میز خود داشته باشید.

چگونه یک درخت قهوه را پرورش دهیم

روش های مختلفی برای پرورش درخت قهوه به تنهایی وجود دارد. ابتدا می توانید از دانه های قهوه عربیکا یا گیلاس استفاده کنید. اگر گزینه ساده تری را ترجیح می دهید، از گیاه قهوه جوان استفاده کنید.

دانه های قهوه

دانه های قهوه به دو دانه کوچک داخل گیلاس گفته می شود. شما نمی توانید از دانه های قهوه برشته شده مانند دانه های قهوه در یک کافه استفاده کنید.

دانه‌های قهوه سبز خام می‌توانند جوانه بزنند، اما میزان موفقیت آن پایین است. این به این دلیل است که آنها تحت یک فرآیند پس از برداشت قرار گرفته اند و خشک هستند.

این امر باعث کاهش زنده ماندن آنها در صورت استفاده برای رشد گیاهان می شود.

بهترین گزینه برای پرورش گیاهان قهوه، استفاده از دانه‌های قهوه سبز و تازه است. شما می توانید آن را از یک برشته کننده محلی خریداری کنید، یا به صورت آنلاین آن را سفارش دهید.

پس از خوردن دانه قهوه، آن را به مدت 24 ساعت خیس کنید تا نرم شود. آن را در مخلوطی از شن و ماسه مرطوب باغبانی و مخلوط ذغال سنگ نارس یا کمپوست بذر بکارید.

دمای ایده آل 25 تا 30 درجه سانتیگراد است و درختان قهوه خاکهای کمی اسیدی را دوست دارند. کاشت در خاکی با pH 5/5-6/5 و محتوای نیتروژن بالا توصیه می شود. با پاشیدن آب لیمو هر از چند گاهی روی خاک می توانید اسیدیته آن را افزایش دهید.

گیاه قهوه را مرطوب و با زهکشی مناسب نگه دارید و در مقابل آفتاب ظهر قرار نگیرد وگرنه برگها میسوزند.

صبور باشید، 3-6 ماه طول می کشد تا جوانه بزنند.

اگر تا 6 ماه نهال وجود داشته باشد، ممکن است لوبیا معیوب داشته باشید. تسلیم نشوید، فقط بذرهای بیشتری تهیه کنید و از نو شروع کنید.

گیلاس

گیلاس های قهوه فرآوری نشده بهترین گزینه برای پرورش گیاهان قهوه شما هستند. از گیلاس های قهوه قرمز که رسیده اند استفاده کنید و گیلاس رسیده را پالپ کنید تا دانه های قهوه را جدا کنید.

شما می توانید ساده ترین و مطمئن ترین گزینه کاشت درخت بالغ را انتخاب کنید. آن را از محیط خارج کرده و در گلدانی پر از خاک بارور شده پیوند بزنید.

اگر در حال خرید یک قهوه بسیار کوچک هستید، توجه داشته باشید که ممکن است درختان قهوه زیادی خریداری کرده باشید.

می توانید مطمئن باشید که یک دانه به شما گیاه می دهد و تمام درختان قهوه پیوند شده به صورت درختان جداگانه رشد می کنند.

اگر در حال خرید جوانه های جدید هستید، به احتمال زیاد فروشنده 4 تا 6 گیاه قهوه را بسته بندی کرده است. این برای شما خوب است زیرا با قیمت یک عدد بیشتر دریافت می کنید.

شما باید هر یک از شاخه ها را جدا کرده و به صورت جداگانه پیوند بزنید.

برای این کار ریشه ها را به مدت 24 ساعت خیس کنید و سپس به آرامی آنها را جدا کنید. آنها را در گلدان های خود پر از خاک گلدان بکارید.

مراقب درخت قهوه خود باشید

هنگامی که درخت قهوه خود را کاشتید، چند نکته اساسی برای مراقبت از آن وجود دارد. برای شاد و سالم نگه داشتن درخت قهوه خود نگاهی بیندازید:

آبیاری: گیاهان قهوه آبیاری منظم را دوست دارند تا خاک را مرطوب نگه دارد. با این حال، آنها پاهای خیلی مرطوب را دوست ندارند، بنابراین مراقب باشید که آنها را زیاد آبیاری نکنید.

 اگر آب کافی دریافت نکنند پژمرده خواهند شد.

کود دهی: با رشد آنها، هر دو هفته یکبار از کود ملایم روی درخت جوان استفاده کنید. پس از بلوغ، درخت قهوه خود را حداقل یک یا دو بار در سال کود دهید. ترجیحا این کار را در بهار و تابستان انجام دهید.

اگر می خواهید رشد سریع تری داشته باشید، به سادگی کود دهی را بیشتر کنید.

رطوبت: قهوه به طور طبیعی در محیطی شبیه جنگل های بارانی رشد می کند. مگر اینکه در چنین منطقه ای زندگی کنید، برای رشد گیاهان قهوه در مناطق خنک تر، مراقبت های ویژه ای لازم است.

این گیاه به رطوبت زیادی نیاز دارد و اگر خانه شما خیلی خشک باشد، برگ ها قهوه ای می شوند.

نکته حرفه ای: چگونه رطوبت را افزایش دهیم: اگر خانه شما خیلی خشک است، راه هایی برای افزایش رطوبت وجود دارد. از جمله مه پاش کردن، سینی های شن و قرار دادن یک کاسه آب بین گیاهان. برای آموزش کامل این ویدیو را ببینید.

اندازه: این امر ضروری است، به خصوص اگر می خواهید اندازه گیاه خود را کنترل کنید. قسمت بالای گیاه و شاخه های پایین ساقه را قطع کنید.

شاخه های خشک یا مرده را جستجو کرده و بردارید. همچنین هر گونه مکنده اضافی شاخه مرکزی را بردارید.

آفات: مزیت بزرگ درخت قهوه این است که نسبت به حیوانات موذی حساس نیست. حشرات موذی معمولاً اگر خیلی سرد و به اندازه کافی مرطوب نباشد ایجاد می شوند.

علائمی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از فلس های قهوه ای، یا برجستگی ها و شبنم چسبنده. یک آفت رایج، حشرات فلس دار هستند که می توان با استفاده از مخلوطی از صابون، آب و الکل روزانه از آن جلوگیری کرد.

کنه ها همچنین اگر بیش از حد خشک باشند باعث تغییر رنگ برگ ها می شوند. با شستن کامل تمام شلوارها شروع کنید تا از شر گرد و غبار که از رطوبت متنفر است خلاص شوید.

اگر جواب نداد، گیاه Phytoseiulus persimilis را گسترش دهید و تشویق کنید تا گسترش یابد. این کنه های شکارچی هستند که کنه های عنکبوتی را می خورند و راه حلی فوری ارائه می دهند.

خواب زمستانی: با سردتر شدن هوا، حتما گیاه خود را به داخل خانه ببرید. این گیاه معمولاً بین مهر تا اسفند به خواب می رود.

به آبیاری گیاه ادامه دهید، اما با سردتر شدن از مقدار آن کم کنید. مطمئن شوید که نور کافی را در طول ماه های زمستان تامین کنید.

آیا می توانید قهوه خود را درست کنید؟

بنابراین، درخت قهوه در حال رشد است و امیدوارید از قهوه گیاه خود لذت ببرید. اگر بتوانید شرایط آب و هوایی طبیعی را که در آن این گیاه رشد می کند تقلید کنید، موفق خواهید بود.

متأسفانه طبیعت غیرقابل پیش بینی است. بهترین گزینه شما این است که قهوه را در خانه بکارید و بسیار مراقب باشید.

با دما، نور و رطوبت کنترل شده، گیاه شما رشد خواهد کرد. با کاشت دانه قهوه در خاک کمی اسیدی و نیتروژن بالا شروع کنید. هنگامی که آنها گل می دهند، می توانید منتظر تولید قهوه در آینده باشید.

با رعایت دستورالعمل های بالا، احتمال گلدهی گیاه بیشتر می شود. ممکن است 2-5 سال طول بکشد تا اولین گل ظاهر شود.

نکته مهم این است که یک گیاه در فضای باز می تواند رشد کند و در هر برداشت 4000 گیلاس به شما بدهد. یک گیاه آپارتمانی قهوه باید هرس شود و احتمالا دانه های کافی برای یک گلدان قهوه تولید نمی کند. با این حال، چانه خود را بالا نگه دارید!

اگر برای این چالش آماده هستید، سعی کنید درخت قهوه خود را در فضای باز پرورش دهید یا اجازه دهید اندازه بزرگتر در گلدان رشد کند.

چرا این چالش را قبول نکنید، و از زمان و تلاشی که برای دم کردن یک فنجان قهوه صرف می‌کند قدردانی خواهید کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن