فرق فیلم و سینمایی 2021-09-02
انواع ژانر سینمایی و ژانر فیلم؛ زبان مشترک فیلمسازان و مخاطبان
اما می دانیم کهامروزه صفحه نمایش تلویزیون ها با کیفیت های بسیار عالی (4K, Full HD) ساخته می شوند و قابلیت تغییر ابعاد تصویر را نیز دارند. از سوی دیگردوربین های فیلمبرداری نیز قابلیت تغییر ابعاد را دارند یا حتی می توان پس ازتولید فیلم با نرم افزارهای مختلف گرافیکی و ویدئویی ابعاد تصاویر را تغییر داد. کلمه film از موادی که برای ضبط و نمایش این تصاویر استفاده میشه، مثل سلولوئید یا فیلم عکاسی گرفته شده. ریشه هر دو واژه به روزهای اولیه سینما برمیگرده، اما در طول زمان مفاهیم متفاوتی پیدا کرده اند.
زمانی که برادران لومیر در سال ۱۸۹۵ اولین تصاویر متحرک را به نمایش گذاشتند، فیلمهای کوتاه آنها بیشتر ثبت وقایع روزمره بود و هنوز خبری از دستهبندیهای داستانی یا ژانری نبود. با رشد سریع سینما در اوایل قرن بیستم، فیلمسازان شروع به خلق روایتهای منسجمتری کردند که مخاطبان را به دنیاهای مختلفی میبرد. در حالی که فیلمهای صنعتی و سینمایی ممکن است از نظر اهداف و اجرایشان دنیاهای متفاوتی به نظر برسند، ضروری است بدانیم که آنها اغلب به روشهای مهمی بر یکدیگر تلاقی میکنند و بر یکدیگر تأثیر میگذارند. به عنوان مثال، عناصر تکنیک های داستان سرایی سینمایی ممکن است به ویدیوهای آموزشی شرکتی راه پیدا کنند و اثربخشی و تعامل آنها را افزایش دهند.
مثالهایی از آثار ملودرام برجسته
اما در هر صورت به تولید علم در هر رشته (هنر و علوم انسانی) نیاز داریم. این ژانر داستانهایی را روایت میکند که در دورههای تاریخی مشخص رخ میدهند. فیلمهای تاریخی معمولاً بازسازی دقیق لباسها، معماری و رویدادهای گذشته هستند. این فیلمها با استفاده از موقعیتهای طنز، دیالوگهای بامزه و شخصیتهای خندهدار، فضایی شاد و مفرح را ایجاد میکنند. ژانرهای سینمایی تنوع بسیاری دارند و هر یک ویژگیهای منحصربهفرد خود را دارند.
فیلمها برای تجربههای کوتاه و پرشور مناسبتر هستند، در حالی که سریالها برای کسانی که به دنبال داستانهای طولانی و پیچیده هستند، جذابترند. درام و ملودرام از برجستهترین ژانرهای هنری در تاریخ هنرهای نمایشی و ادبیات به شمار میآیند که هر یک با رویکردی متفاوت به روایت داستان، تاثیری عمیق بر مخاطب میگذارند. شناخت تفاوتهای این دو ژانر نه تنها به تعریف دقیقتر آثار هنری کمک میکند، بلکه باعث درک بهتر ساختار داستانی، شخصیتپردازی و نحوه ایجاد ارتباط احساسی با مخاطبان میشود.
کلمه فیلم، مفهومی هنری در بر دارد در حالی که واژه مووی مفهومی تجاری دارد. اگر چه برخی از فیلم های سینمایی با رویکرد طنز، از نظر محتوا و مفهوم، در دوره ای بشدت نزول کردند اما برخی از آثار به عنوان ستاره های سینما، این چراغ را روشن نگه داشت. در حالی که در یک اثر تلویزیونی یا تله فیلم، کارگردان بدلیل گستردگی مخاطب نمی تواند از مولفه فلسفی و ذهنی بهره بگیرد و باید یا شعار زده عمل کند یا مستقیم گویی زیادی داشته باشد.
قبلیتولید فیلم صنعتی با کیفیت بالا
این ژانر با فضای تاریک، شخصیتهای ضدقهرمان و داستانهای جنایی پیچیده شناخته میشود. ژانر نوآر اغلب از نورپردازی خاص، سایهها و دیالوگهای تند برای خلق فضایی مرموز و جذاب استفاده میکند. داستانهای نوآر معمولاً حول محور خیانت، جنایت و سرنوشت شخصیتها میچرخند. در این دوره، هالیوود (بهعنوان قطب اصلی تولید فیلم در جهان) ساخت فیلمهایی در ژانرهای محبوب مانند وسترن، درام و ترسناک را در دستور کار خود قرار داد. فیلمهای وسترن با داستانهایی از شجاعت، عدالت و نبرد در دنیای غرب وحشی قلب تماشاگران را تسخیر کردند. نمونۀ بارز این ژانر، فیلم دلیجان (Stagecoach) به کارگردانی «جان فورد» است.
این ژانر فضایی شاد یا احساسی خلق میکند و بیننده را درگیر جلوههای بصری و شنیداری میسازد. موزیکالها معمولاً در موضوعات عاشقانه، خانوادگی یا اجتماعی روایت میشوند. از سوی دیگر، زیرژانرها زیرمجموعههای کوچکتر و خاصتری هستند که در دل ژانرهای اصلی شکل میگیرند و ویژگیهای منحصربهفردتری دارند.
به عنوان مثالمجموعه فیلم های سینمایی «جنگ ستارگان»، «بازگشت به آینده» یا «ارباب حلقه ها» تنها یک قسمتندارد و لذا راهنما را زیر سوال می برند. همچنین برخی فیلم های سینمایی مانند «قاتلان» (محصول NBC) در سال 1964 در ابتدا به نیت نمایش درتلویزیون ساخته شدند اما سپس تغییر هدف دادند. یا مینی سریال «چرنوبیل» سال 2019 را تصور کنید کهبر خلاف جدول بالا با 5 اپیزود به عنوان مینی سریال شناخته شد. به گزارش پایگاه خبری گلدنیوز؛ به نقل از خبرآنلاین، احمد عربانی یکی از پرافتخارترین کاریکاتوریست های ایران در روزنامه هم میهن موضوع تفاوت تولید فیلمهای سینمایی با سریالهای شبکه نمایش خانگی را به تصویر کشید. چیزی که توصیف آن نیازمند چندین صفحه متن است، تنها با یک نمای باز دوربین به نمایش گذاشته می شود. فیلم های سینمایی و سریال ها می توانند محیطی وسیع و پر از جزئیات را خلق کرده و مخاطبین را در دل ماجرا قرار دهند.
نکته دیگری که میخواستم بر آن تاکید کنم این است که آمار افرادی که کتاب سینمایی میخوانند در مقایسه با افرادی که رمان میخوانند بالاتر است، اما تعداد افراد کتابخوان در مقایسه با جمعیت ایران اصلا قابل مقایسه نیست. به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، متاسفانه به گفته کارشناسان میان فعالان حوزه سینما کمتر کسی پیدا میشود که به کتابخوانی عادت داشت باشد، نتیجه این رویکرد در اقدام و آثار سینماگران دیده میشود. شاید اگر تعداد بیشتری از فعالان این حوزه به کتاب علاقه داشتند، شاهد خلق آثار اقتباسی بیشتری بودیم. قبل از پرداختن به موضع تفاوت این دو تکنیک بهتر است بدانید که درام چیست و فیلم های که موضوع درام دارند دقیقا به چه نوع موضوعی اشاره میکنند.
به همین ترتیب، بینشها و تخصصهای صنعتی میتوانند از خلق روایتهای معتبر و قانعکننده در آثار سینمایی خبر دهند. تفاوت دومی که بین فیلم های تلویزیونی و سینمایی به ذهن می رسد تفاوت مضمون به خاطر تفاوت مخاطبین است. به همین خاطر نمی توانند صحنه های خشن یا جنسی یا محتوای سیاسی را نمایش دهند. فیلم تلویزیونی «قاتلان» ساخته شبکه NBC تنها به دلیل خشونت زیاد در سینما پخش شد و نتوانست به صورت عمومی به صفحه نمایش تلویزیون راه یابد. اما به نظرتان واقعا اینطور است؟ ما در یکی از پست های سایت کلاسی فیلم نشان دادیم که سریال تلویزیونی «بازی تاج و تخت» از لحاظ موارد جنسی و خشونت به قدری بی پرده است که حتی منتقدان غربی نیز به سازندگان فیلم حمله کرده اند.
بعدیطراحی صدا و صحنه در تولید فیلم صنعتی
آسمونی در این بخش به شرح تفاوت انواع فیلم ، ویدیو و سریال ، فیلم سینمایی و تلویزیونی ، کوتاه و بلند می پردازد. گری رودز شرح می دهد که واژه مووی در ابتدا با شک و تردید توسط اصحاب رسانه و کارشناسان استفاده می شد. گاهی این واژه را بین علامت نقل قول می آوردند و گاهی درباره ریشه های آن تردید می کردند.
هر ژانر فیلم تیپهای شخصیتی خاص و الگوهای مشخصی برای قهرمانان و ضدقهرمانان خود دارد. پدر ژانر معمایی و دلهرهآور که با فیلمهایی مانند «روانی» و «پنجره عقبی» استانداردهای جدیدی برای این ژانر تعیین کرد. در دهه ۱۹۵۰ و با پیشرفتهای علمی، ژانر علمی ـ تخیلی بهوجود آمد که به بررسی آیندهای سرشار از ناشناختهها و عصر تکونولوژی میپرداخت. سینما، پدیده قرن بیستمی است و در این قرن، هنرهای بصری و شنیداری کم کم جای خود را در بین طبقات اجتماعی باز کرد.
با نگاهی به روند طی شده در حرفه سریالسازی، به نتایجی میرسیم که برای سلامتیمان مضر است و ورود دستگاههای ذیربط نیز برای سامان دادن، خودشان را در معرض مشکلات ریوی قرار میدهد. در ایران نیز به تازگی، این پلتفرمها بالا آمده و استقبال از آنها صورت گرفته است. اگر علاقمند به تماشای بهترین سریال های ایرانی هستید، در مقاله ای سریال هایی که بیشترین نمرات آیامدیبی را کسب کرده اند را معرفی کرده ایم که پیشنهاد میکنم این فهرست را از دست ندهید.
سریال پایتخت 7 از کی پخش میشه؟ زمان پخش پایتخت هفت
با اینکه دنیای فیلم ها و داستان ها نزدیکی ها و شباهت های زیادی به هم دارند، اما کتاب ها و تصاویر ویدئویی رسانه هایی متفاوت هستند که از شیوه ها و ترفند های مختلفی به منظور روایت داستان خود بهره می برند. بعضی وقتها میگویند چیزهایی که در فیلمها اتفاق میافتند غیرواقعیاند، اما واقعیت این است چیزهایی که در زندگی شما اتفاق میافتند غیرواقعیاند. فیلمها کاری میکنند که عواطف ما نیرومند و واقعی جلوه کنند، درحالیکه وقتی همان اتفاقات واقعاً برای شما روی میدهند، انگار دارید تلویزیون تماشا میکنید و هیچ احساسی ندارید.
بهعنوان نمونه، فیلم بربادرفته را میتوان یک ملودرام برجسته دانست که در آن احساسات شدید عشق، خیانت و فداکاری در چارچوب یک داستان تاریخی روایت میشوند. در تئاتر نیز، آثار ملودراماتیک قرن نوزدهم، مانند نمایشنامههای اوژن سویی، به وضوح این ویژگیها را نشان میدهند. در مقایسه فیلمنامه و داستان متوجه می شویم که در آثار تصویری، فیلمنامه نویسان در بسیاری از مواقع اطلاعات مهمی که در صحنه مشخص و آشکار نیستند، با مشکل مواجه می شوند. البته امکان دارد این کار به سرعت دیالوگ را خراب کند؛ زیرا مخاطبین می توانند تشخیص دهند چه زمانی شخصیت ها در حال گفتن چه حرف هایی هستند که دلیل منطقی برای بیان کردن آن ها وجود ندارد.
در دوران پسامدرن فیلمهای چندژانری به وجود آمدند و فیلمهایی مانند «پالپ فیکشن» به کارگردانی کوئنتین تارانتینو مرزهای ژانرهای سنتی را شکستند. تکنولوژی پردازش کامپیوتری به فیلمسازان این امکان را داد که دنیای تخیلی و غیرممکن را به تصویر بکشند. فیلمهایی مانند «آواتار» و «انتقامجویان» نمونههایی از استفادۀ خلاقانه از این فناوری هستند. ۳- فیلم اغلب کمی رسمی تر به نظر می رسد، بنابراین ما بیشتر عباراتی مانند "مطالعات فیلم" را به عنوان یک رشته تحصیلی در مدرسه فیلم داریم تا "مطالعات مووی".
ویدیو کلیپ, کلیپ ها (تکه های بریده شده) از ویدیو هستند که معمولآ قسمتی از ویدیویی بلندتر تشکیل شده اند. ویدیو فناوری الکترونیکی دریافت، ضبط، پردازش، ذخیره، انتقال و بازسازی تصاویر نامتحرک است که صحنههای متحرک را نمایش میدهد. کار کردن با این کارگردانها و نویسندگان اثرات جانبی بسیار زیادی دارد؛ برای مثال، مدیر تصویربرداری پروژهای، از سرطان ریه تصویربردارانش حین پروژه خبر داده و در طی این اطلاعرسانی، اسپری آسم مدیر تصویربرداری به سرقت رفت.
مجله علمی سارینا
کلمه movie از کوتاه شدن عبارت moving picture یا تصویر متحرک گرفته شده، که روشی رایج برای اشاره به فیلم های اولیه در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی بود. چشمانداز را با همه سختیها و مسائل باید ترسیم کند و برای مثال جمعکردن نمایشنامههای نویسندگان نوجوان مطرح جهان سخت است و این دشواری به دلیل گسستگی ارتباطهای ما مطرح است. برای اینکه کاری به ثمر برسد و یک فرد نگوید که چرا نوآر بله و دیگر سبک نه؟ باید بداند که مسئول در هر بخشی تصویر کلان دارد که فعلا چهار پازل آن آماده است و دو پازل در حال ترجمه است. وی در بین این سالها با همکاری حسین دستوم کتابی بنام طوطی کچل را نیز به رشته تحریر در آورد. عربانی از سال ۱۳۶۹ و ابتدای تأسیس گلآقا در این نشریه فعالیت داشتهاست. در فیلم ها، دیدن برخورد یک هلیکوپتر با ساختمان و انفجار پس از آن، صحنه ای جواب برای مخاطبین شما محسوب می شود؛ علل الخصوص تاثیر موسیقی نیز افزوده می شود.
سینمای کوتاه جهان امروز به وسیله جشنوارههای متعدد و شبکههای هنری تلویزیونها به حیات خود ادامه میدهد. فیلمها به طور عمده در یک قسمت هستند و زمان زیادی از مخاطب را اِشغال میکنند ولی در سریالها، داستان مدنظر نویسنده و کارگردان، در قسمتهای متوالی ادامه پیدا کرده و در قسمت آن، زمان کمتری از مخاطب میگیرد. این خلا تا به امروز پر نشد زیرا کسی به آن فکر نکرده است که باید به دانشجو خوراک ذهنی ورای ۱۴۸ واحد برای کارشناسی و ۴۶ واحدی که برای ارشد طی میکند، داشته باشد.
سلطانی: فقط گندوز در حد پرسپولیس بود/ شنیدهام صحبتهای پروین را تقطیع شده منتشر کردهاند
هر ژانر ترکیبی منحصربهفرد از تکنیکهای داستانگویی، زیباییشناسی بصری، و کاوش موضوعی را ارائه میدهد که مطابق با سلیقهها و ترجیحات مختلف مخاطبان در سراسر جهان است. در قلمرو وسیع فیلمسازی، دو مقوله متمایز فیلم های صنعتی و فیلم های سینمایی به چشم می خورد. این دو ژانر اهداف متفاوتی را دنبال میکنند، تکنیکهای منحصربهفردی را به کار میگیرند و به مخاطبان خاصی پاسخ میدهند. در این آموزش، تفاوت بین فیلم صنعتی و سینمایی را بررسی میکنیم و نقش آنها را در داستانگویی بصری روشن میکنیم.
اگر از طرفداران سینما هستین، شاید براتون سوال پیش اومده باشه که تفاوت movie و film چیه؟ آیا اونها فقط مترادف هستن یا معانی و مفاهیم متفاوتی دارن؟ در ادامه این مطلب منشا، کاربرد و مفاهیم این دو اصطلاح رو بررسی میکنیم. برای مثال، یک فیلم میتواند روایت دراماتیک داشته باشد اما از تکنیکهای احساسی ملودرام استفاده کند. این ژانر تلاش دارد تا واکنشهای عاطفی قوی مانند گریه، خشم، یا همدردی را برانگیزد.
در این بخش از مقالۀ «ژانر فیلم چیست» به معرفی مهمترین ژانرهای سینمایی، ویژگیهای آنها و نمونههای برجسته خواهیم پرداخت. فیلمهای صنعتی طیف وسیعی از محتوا را از جمله فیلمهای آموزشی، ماژولهای آموزشی ایمنی، موارد تبلیغاتی و مستندات فرآیندهای تولید شامل میشوند. صرف نظر از موضوع یا صنعت خاص، این فیلم ها یک هدف مشترک دارند و آن هدف مشترک، اطلاع رسانی و آموزش بینندگان در مورد یک موضوع خاص مرتبط با تلاش های حرفه ای آنها می باشد. همچنین سریال های ایرانی خوبی نیز در چند سال اخیر در پلتفرم های پخش آنلاین فیلم و سریال تولید و منتشر شده اند که سریالی مانند پوست شیر مورد استقبال کاربران خارجی نیز قرار گرفتند.
همچنین، تکنولوژیهای جدید به فیلمسازان و سریالسازان اجازه میدهد تا از جلوههای ویژه پیشرفتهتر و داستانگوییهای نوآورانهتری استفاده کنند. در کنار نمایش فیلمهای بلند، نمایش فیلم کوتاه دارند و این فیلمها جوایز خاص خودشان را هم میگیرند. سینمای کوتاه امروزه نیز در جهان وجود دارد و اندیشهها و داستانها را به صورت موجز بیان میکند. فیلمسازان بزرگی نظیرجوزپه تورناتوره پیر پائولو پازولینی، کن لوچ، آلن رنه و...
پیامهای سیاسی و اجتماعی مراسم تشییع سیدالشهدای مقاومت سید حسن نصرالله
این آزادی به سریالها اجازه میدهد تا شخصیتها را به طور کامل توسعه دهند، جهانهای پیچیدهتری بسازند و مخاطب را درگیر یک ماجراجویی طولانی مدت کنند. عوامل دیگری مانند بودجه، مخاطب هدف، پلتفرم پخش و سبک نیز بر تفاوتهای فیلم و سریال تأثیرگذار هستند. فیلمها معمولاً بودجه بیشتری دارند و به صورت پروژهای تولید میشوند، در حالی که سریالها معمولاً بودجه کمتری دارند و به صورت سریالی تولید میشوند.
واژه مووی مختص مخاطب عوام سینما است و چون سود در جلب آنها است کاربرد و استعمال این واژه نیز رو به گسترش است. یکی از سوالاتی که برای خیلی از کاربران به وجود میآید، این است که فیلم و سریال چه فرقی با هم دارند؟ تفاوت مهم فیلم ها و سریال ها در مدت زمان آنها و تعداد قسمت ها است. فیلم ها معمولا در یک قسمت هستند و اگر سازنده بخواهد داستان آن را ادامه دهد، معمولا بعد از حداقل یک سال قسمت بعدی را منتشر میکند.
با این اوصاف آنچه باعث می شود سینما راه خود رااز تلویزیون جدا کند عنصر تاویل پذیری است که مختص سینمای فاخر است و این عنصر در برخی آثار سینمایی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سینما هویت بخشید. سینمای ایران درابتدا،کار خود را با سطحی نگری و رویکرد به بی ارزش ترین موضوعات جامعه آغاز کرد که منتقدان محصولات این هنر به آن نامˈفیلم فارسیˈ اطلاق کردند. همین یک جمله که از زبان یک سیاستمدار نقل شده ، به خوبی نشانگر اهمیت و قدرت سینماست. سینما ، این وسیله سمعی و بصری جذاب ، بزرگترین کارکردش در خلق رویا ، خلق ماجرا ، خلق شخصیت های دوست داشتنی ، نفرت انگیز ، ترحم بر انگیز و... و در نهایت ایجاد احساسات عمیق انسانی از عشق و محبت گرفته تا ترس و نفرت است.
فیلمها معمولاً برای مخاطب عام ساخته میشوند، در حالی که سریالها میتوانند مخاطبان خاصتری داشته باشند. فیلمها معمولاً در سینماها اکران میشوند، در حالی که سریالها از طریق تلویزیون یا پلتفرمهای استریم پخش میشوند. علاوه براین به عنوان یک مخاطب این موضوع را بدانید که شما دانلود فیلم را یکباره انجام میدهید، اما دانلود سریال کامل ممکن است، ماهها و حتی سالها طول بکشد. در نهایت، انتخاب برای دانلود فیلم و سریال به سلیقه شخصی و نوع داستانی که مخاطب به دنبال آن است بستگی دارد.
ژانر جنگی
درام و ملودرام، بهرغم تفاوتهای قابلتوجه، هر دو بخشی جداییناپذیر از دنیای هنر و ادبیات هستند. درام با عمق احساسی و واقعگرایی خود ما را به تفکر و همذاتپنداری دعوت میکند، در حالی که ملودرام با احساسات پرشور و داستانهای اغراقآمیز خود تجربهای سرگرمکننده و پر از هیجان فراهم میآورد. هر دو ژانر بهگونهای طراحی شدهاند که تاثیرات متفاوتی بر مخاطب بگذارند، اما در نهایت هدف هر دو، ایجاد ارتباط و ارائه نگاهی عمیقتر به زندگی انسان است. ژانر سینمایی از همان سالهای نخستین تولد سینما بهعنوان هنر و صنعت بهوجود آمدند.
فیلمهای معمایی و جنایی بر کشف جرم، حل معماها و تعقیب مجرمان تمرکز دارند. ژانر رومنس چیست؟ در این ژانر، عشق و روابط عاشقانه بین شخصیتها محور اصلی داستان است. این ژانر به بررسی تکنولوژیهای پیشرفته، جهانهای ناشناخته و آیندهای خیالی میپردازد. زیرمجموعهای از ژانر اصلی است که روی موضوعات خاصتر و تکنیکهای ویژهتری تمرکز دارد. زیرژانرها معمولاً برای پاسخ به سلیقههای متنوعتر مخاطبان به وجود میآیند. سینما، آن جادوی تاریک که با یک پرتوی نور، ما را به دنیایی دیگر میبرد.
سریالها اساساً برمبنای پنهان کردن داستان استوار هستند، تا بتوانند با این کار مخاطبان خود را ـ که بهصورت فصلی و دورهای این مجموعه را تماشا میکنند ـ حفظ کنند. ولی درباره سریالها، تغییر نمایشدهنده عمده آن در سرتاسر جهان به چشم میخورد. در سالیان نه چندان دور، پلتفرمهای مجازی اصلا وجود خارجی نداشتند که بخواهند قد عَلَم بکنند ولی با گسترش اینترنت و دسترسی گسترده مردمها به آن، این پلتفرمها رونق گرفتند. اگر علاقمند به دنبال کردن فیلم های سینمایی جدید هستید، ما در مقاله ای فهرست بهترین فیلم های جدید دنیا را معرفی کرده ایم که پیشنهاد میکنم مطالعه کنید. در ادامه با سیبما همراه باشید تا بیشتر تفاوت های فیلم و سریال را بررسی کنیم.
در پایان، تفاوت بین فیلم صنعتی و سینمایی نه تنها در هدف مورد نظرشان، بلکه در رویکردشان به داستانگویی، زیباییشناسی و درگیری با مخاطب است. در حالی که فیلمهای صنعتی کارکردهای عملگرایانه را در صنایع خاص انجام میدهند، فیلمهای سینمایی از مرزها فراتر میروند و تجربههای همهجانبهای را ارائه میکنند که در قلب و ذهن بینندگان باقی میماند. با استقبال از تنوع فیلمسازی و قدردانی از کمکهای منحصر به فرد هر ژانر، چشمانداز سینمایی را غنی میکنیم و قدرت داستانگویی را افزایش می دهیم.
{طراحی صدا و صحنه در تولید فیلم صنعتی
|}در درام، مخاطب اغلب به هم ذات پنداری با شخصیتها و تحلیل موقعیتها دعوت میشود. این ژانر ذهن مخاطب را به چالش میکشد و از او میخواهد تا در مورد تمهای عمیق و پیچیده تفکر کند. ویژگی بارز ملودرام، حضور شخصیتهای تیپیکال مانند قهرمانهای بیعیب، ضدقهرمانهای شرور و قربانیهای مظلوم است. روایت در ملودرام معمولا سیاه و سفید است و پیچیدگی اخلاقی در آن کمتر دیده میشود.
شناخت تفاوت بین درام و ملودرام به مخاطبان این امکان را میدهد تا آثار هنری را با دیدی دقیقتر تحلیل کنند و پیامها و اهداف پنهان هر اثر را بهتر بفهمند. این موضوع برای نویسندگان، فیلمسازان و تحلیلگران هنری نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که در انتخاب عناصر داستانی و سبک روایت نقش بسزایی ایفا میکند. آنها میتوانند احساسات قوی را در مخاطب برانگیزند، اما این احساسات معمولاً پس از پایان فیلم فروکش میکنند. سریالها، به دلیل مدت زمان طولانیتری که با مخاطب سپری میکنند، میتوانند تأثیر عمیقتری بر او بگذارند.
متاسفانه در هنر به طور کلی فعالیت چشمگیری در تولید کتاب وجود ندارد و معدود کتابهایی هستند که به شکل تالیف منتشر میشوند. در نتیجه به این دلیل که سینما مانند هر علم دیگری عنصر وارداتی است، طبیعی ست که از «نهضت ترجمه» یاد میکنم. تردید ندارم که تا زمانی که هنری به اسم سینما وجود دارد نیاز به این مطالعات موجود است.
سینما مانند کتابخانهای بیانتها از داستانها و تجربههای انسانی است و انواع ژانر سینمایی راهنمایی هستند که شما را به بخش مورد علاقهتان هدایت میکنند. هر ژانر با دنیای منحصربهفردش شما را به سفرهایی میبرد که گاهی پر از هیجان و نبرد و گاهی پر از اشک و لبخند است. ژانر ورزشی فراتر از رقابت است؛ داستانی از تلاش، شکست، پیروزی و اشتیاق. از زمینهای فوتبال تا رینگ بوکس، این ژانر هیجان زندگی واقعی ورزشکاران را به تصویر میکشد. این ژانر اغلب به موضوعاتی مانند تلاش، انگیزه، شکست و پیروزی میپردازد و با به تصویر کشیدن رقابتهای هیجانانگیز، احساسات مخاطب را برمیانگیزد.
هر فیلم قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارد بهخصوص اگر از تکنیکهای دوبله یا زیرنویس که گفتار را ترجمه میسازد، بهره جسته باشد. فیلمها همچنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگهای مشخص تولید شده و آن فرهنگها را منعکس کرده و همچنین از آنها تأثیر میپذیرد. فیلم یا پردهبینی اصطلاحی است که بهطور عام شامل تصاویر و عکسهای متحرک و همچنین زمینه میگردد.
این ویژگی به فیلمها اجازه میدهد تا بر نقاط عطف داستان تمرکز کرده و تأثیرگذاری احساسی عمیقتری بر مخاطب بگذارند. از سوی دیگر، سریالها با ساختار آزادتر و روایتهای چند فصل، فرصت بیشتری برای توسعه شخصیتها، ایجاد دنیای پیچیده و پرداختن به موضوعات متنوع را دارند. سریالها، با ایجاد ارتباط عمیق بین مخاطب و شخصیتها، میتوانند تأثیرگذاری پایدارتری بر مخاطب بگذارند و حتی به بخشی از زندگی روزمره او تبدیل شوند. یکی از تفاوتهای بنیادین فیلم و سریال در مدت زمان و ساختار روایی آنهاست.
ابتدای ورود VOD ها به زندگی مردم در اواخر دهه ۸۰ شمسی بود، جایی که CD ها حاکمیت بلامنازع انتقال اطلاعات را داشتند و حرفی از فلشها بر زبانها نبود. امیدواریم در این مطلب با مفاهیم و تفاوت movie و film به صورت کامل آشنا شده باشین. اگر نیاز به توضیح بیشتر در مورد این موضوع دارین، لطفاً سوالاتتون رو در بخش نظرات همین صفحه به اشتراک بگذارین. در انتشارات گره از تابستان سال ۱۴۰۱ به عنوان دبیر کتابهای سینمایی همکاری را آغاز کردم و بعد از مطالعه نسخههای انگلیسی به این نتیجه رسیدیم که چهار کتاب را به عنوان شروع مجموعه ترجمه و منتشر کنیم کنیم. اگرچه ملودرامها معمولا از عناصر اغراقآمیز برای تحریک احساسات استفاده میکنند، برخی از آنها نیز میتوانند به مسائل واقعی و جدی بپردازند. با این حال، نحوه پردازش این موضوعات عموما سادهتر و احساسیتر از درام است.
در نتیجه، هیچ پاسخ قطعی برای اینکه کدوم عبارت بهتر یا صحیح تره وجود نداره. استادهای دانشگاههای مرتبط با سینما و تئاتر برای اینکه خلا سرفصلهای دروس دانشگاهی را پر کنند، سرفصلها را طوری انتخاب میکنند که در روزآمدترین حالت، مربوط به دهه ۶۰ یا میانه دهه ۷۰ باشد. شخصیتهای دراماتیک اغلب چندوجهی و واقعگرا هستند و واکنشهای آنها به رویدادها، منطبق با واقعیتهای انسانی است. درام همچنین به تمهای جدی مانند مرگ، عشق، تنهایی، یا بحرانهای اخلاقی میپردازد.
{هزینه جوان بودن در ایران چقدر است؟/ پتک محکم قیمت تفریحات بر سر جوانان
|}اما فیلم ها و سریال ها نمی توانند در تمام لحظات، کشمکش های درونی شخصیت ها را به صورت مستقیم نمایش دهند و چاره ای جز در نظر گرفتن نمود بیرونی برای آن ها ندارند. فیلمنامه نویسان، معمولا این کار را به وسیله دیالوگ هایی انجام می دهند که نشان دهنده چالش های عاطفی و فکری پیش روی شخصیت ها است؛ علاوه براین، به وسیله نشان دادن حالت چهره بازیگران احساسات کاراکترها را بازتاب می دهند. رمان نویسان اما به هیچ وجه این محدودیت ها را در مقابل خود مشاهده نمی کنند. آن ها تا جایی که داستان را برای درک مخاطبین بیش از اندازه پیچیده نکنند، می توانند هرچه را که در سر دارند، روی کاغذ بیاورند.
سریالها همچنین میتوانند بر فرهنگ عامه تأثیرگذار باشند و به ایجاد ترندها و گفتگوهای اجتماعی کمک کنند. ملودرام نیز آثار شاخصی دارد که با تحریک احساسات شدید، مخاطبان زیادی را جذب کردهاند. یکی از نمونههای کلاسیک ملودرام در تئاتر، نمایشنامه عروسکخانه اثر هنریک ایبسن است که به موضوعات حقوق زنان و محدودیتهای اجتماعی میپردازد. در سینما، فیلمهایی مانند تایتانیک و The Fault in Our Stars بهعنوان ملودرامهای برجسته شناخته میشوند که با داستانهای عاشقانه و لحظات عاطفی خود مخاطبان را مجذوب میکنند. در پاسخ به سؤال شما مبنیبر اینکه «ژانر درام چیست» باید بگوییم ژانر درام یکی از قدیمیترین و محبوبترین ژانرهای سینمایی است که بر احساسات عاطفی، روابط انسانی و چالشهای زندگی تمرکز دارد. این فیلمها معمولاً داستانهای واقعی یا نزدیک به واقعیت را روایت و مخاطب را درگیر میکنند.
همچنین عامل ارتباط عامل دیگری است که باعث مشاهده تصاویر متحرک میگردد. یکی دیگر ازتفاوت های عمده فیلم های تلویزیونی و سینمایی بودجه ساخت آنهاست. غالبا اینگونهفرض می شود که فیلم های سینمایی با استقبال بیشتری روبرو می شوند و بودجه بیشتریبه خود اختصاص می دهند. استودیوهای بزرگ سینمایی بودجه های کلانی برایساخت فیلم های سینمایی اختصاص می دهند و با تبلیغات مناسب بینندگان بسیاری را بهسالن های سینما جذب می کنند. بودجه بیشتر طبیعتا باعث می شود که فیلم هایسینمایی تعداد عوامل (بازیگر و عوامل پشت صحنه) بیشتری داشتهباشند و از جلوه های ویژه بیشتری بهره ببرند. بودجه بیشترکیفیت ساخت فیلم اعم از طراحی فضا، طراحی لباس و تدوین را نیز بالاتر می برد.
فیلمها، با محدودیت زمانی مشخص، معمولاً داستانی واحد و خطی را روایت میکنند. پایانبندی فیلمها اغلب قطعی و مشخص است و مخاطب در پایان فیلم، پاسخ سوالات خود را دریافت میکند. از سوی دیگر، سریالها با ساختاری آزادتر و انعطافپذیرتر، میتوانند داستانهای پیچیده و چند لایه را در طول فصلهای متعدد روایت کنند.
فیلم مفت بر در اصفهان